Thursday, November 13, 2008

Syabas Kerajaan Selangor !

oleh Malaysiakini

Kerajaan Negeri Selangor akan membantu golongan yang tidak berkemampuan yang tinggal Projek Perumahan Rakyat (PPR) untuk menyelesaikan masalah sewa mereka.

low cost housing ppr 131108 01Menurut kenyataan pejabat menteri besar Selangor, kerajaan negeri yang prihatin terhadap kebajikan dan keselesaan rakyat, begitu komited untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul ekoran daripada kenaikan kadar sewaan bagi PPR.

"Golongan yang benar-benar tidak berkemampuan, iaitu mereka yang mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM1500 sebulan dan golongan kurang upaya (OKU) akan diberi bantuan untuk menyelesaikan masalah bayaran sewa mereka," kata kenyataan Pejabat Menteri Besar Selangor hari ini.

Menurutnya, permohonan bantuan boleh dibuat melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor yang terletak di Tingkat 5, Podium Utara, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Selain itu, menurut kenyataan itu lagi, kerajaan negeri juga akan mempertingkatkan pengurusan dan penyelenggaraan di sesetengah PPR yang dirasakan kurang sistematik.

Langkah itu, tambahnya, bagi memastikan kediaman yang disediakan adalah selesa serta setimpal dengan nilai sewaan yang dibayar oleh penghuninya.

low cost housing ppr 131108 02Sejajar dengan matlamat tersebut, katanya, kerajaan negeri akan menubuhkan satu perbadanan pergurusan bagi mengawal selia dan mengurus semua PPR di Selangor.

Ia bertujuan untuk memastikan kerja-kerja penyelenggaraan dan pembersihan kawasan perumahan terlibat dilaksanakan mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Bagaimanapun, menurut kenyataan itu agi, kerajaan negeri akan sentiasa memantau bagi mengelakkan dari adanya pihak yang tidak layak, cuba mengambil kesempatan untuk bantuan yang diberikan.

"Kerajaan negeri akan senantiasa memantau dan seterusnya mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang sengaja membuat bayaran lewat atas alasan tidak berkemampuan sedangkan sebenarnya berkemampuan," katanya.


edyes wrote:

Jangan kita lupa, Kerajaan BN juga mengemukakan satu program yang amat menarik perhatian. Satu pasukan khas akan ditubuhkan untuk mencari rumah-rumah yang bil letriknya tidak mencecah RM20 sebulan. Ini kerana, sudah pasti rumah yang mempunyai bil letrik kurang dari RM20 TIDAK mempunyai kemudahan yang diperlukan seperti peti sejuk, TV, dan perkakas rumah yang lain. Lihatlah betapa ikhlasnya Kerajaan BN dalam melaksanakan program-program yang meringankan beban rakyat.

Tahniah kepada Kerajaan Negeri Selangor. Selangkah demi selangkah, penampilan sebuah kerajaan yang mengutamakan kebajikan rakyat semakin menyinar. Hanya yang layak sahaja wajar menerima bantuan sedemikian.

Ini merupakan satu usaha yang jelas mengurangkan beban rakyat dan seharusnya membuka mata hati pihak-pihak yang selama ini melemparkan kritikan yang tidak membina.

Ramai penghuni-penghuni PPR mengalami masalah kewangan yang kritikal. Kerajaan pusat tidak memantau keadaan ini secara progressif dan hanya melakukanya di musim pilihanraya. Kebanyakkan penduduk PPR adalah berasal dari kampung setinggan yang berdekatan. Ada yang daif, susah, melarat dan tertindas oleh ekonomi yang menekan.

Mereka yang tinggal berpuluh tahun di setinggan kini menetap pula di PPR. Bayaran bulanan yang dikenakan adalah murah berbanding kadar sewa di sekitar kawasan tersebut. Tetapi bagi warga tua yang sudah tidak bekerja, bagi warga yang mempunyai masalah kesihatan dan warga yang tidak mempunyai pendapatan tetap, bayaran tersebut masih menjadi bebanan terhadap mereka.

Dengan langkahan terbaru ini, diharap sedikit sebanyak dapat membantu rakyat daif yang terhimpit dek kemajuan yang tidak selaras dengan taraf kehidupan.

Syabas sekali lagi saya ucapkan kepada Kerajaan Selangor. Merakyatkan Ekonomi, Merakyatkan Kerajaan.

No comments: