Wednesday, November 5, 2014

Lebih Baik Haramkan Terus Penjualan Rokok!

Kenyataan Media
5 November 2014

Lebih Baik Haramkan Terus Penjualan Rokok!

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membantah keras kenaikan hampir 13% harga rokok berkuatkuasa hari ini, malah kenaikkan hampir setiap tahun akan membebankan sebilangan besar rakyat Malaysia. SAMM dengan ini menegaskan;

1. Kenaikan harga rokok selama ini tidak mempunyai kaitan dengan kempen kesihatan mahupun WHO Framework Convention on Tobacco Control. Ini hanyalah berdasarkan kepada keuntungan semata-semata sama ada keuntungan pemerintah dari aspek percukaian atau keuntungan kaum pemodal kilang rokok.

2. Lebih malang, Pemerintah mempergunakan kempen anti-rokok ini hanya untuk menguntungkan kroni semata-mata. Berjuta-juta peruntukan telah dikeluarkan namun kempen ini tetap menemui jalan gagal di mana pemerintah tidak mampu mengawal kewujudan perokok baru dan perokok tegar di dalam negara. 

3. Jika ingin bercakap hubungkait rokok dan kesihatan, Pemerintah juga jangan menjadi begitu selektif. Banyak lagi produk-produk sebagai contoh minuman ringan berkarbonat berjenama antarabangsa juga memberikan kesan berbahaya terhadap kesihatan. Ia termasuklah restoran makanan ringan yang turut diklasifikasi tidak baik untuk kesihatan. Mengapa tidak dilaksana kempen anti-produk yang membahayakan kesihatan? Mengapa tiada mekanisma cukai khas untuk produk-produk ini tetapi hanya berlaku pada rokok?

4. Jika Pemerintah benar-benar menitikberatkan aspek kesihatan, seharusnya rokok diharamkan terus dari dijual dalam negara ini. Taktik Pemerintah menaikkan harga sedikit demi sedikit ini tidaklah memberikan kesan drastik kepada perokok. Sebaliknya kaum perokok menjadi mangli dengan kenaikan demi kenaikan. Mereka boleh menerima kenaikan ini dan tidak akan berhenti. Maka akhirnya pemerintah terus membuat duit dari keringat rakyat yang terus terbeban, satu taktik untuk menjana keuntungan semata-mata.

5. Setiap tahun harga rokok akan dinaikkan. Akan tetapi, pekebun-pekebun tembakau tetap mati walaupun harga rokok telah meningkat begitu drastik dalam dekad ini. Ini satu lagi hakikat bahawa Pemerintah hanya memikirkan keuntungan dan kesejahteraan kaum pemodal semata-mata sedangkan pekebun-pekebun kecil tidak langsung mendapat manfaat dan faedah dari kenaikkan ini.

6. SAMM mencadangkan, keuntungan yang dijana daripada kenaikan harga rokok selama ini wajar digunakan untuk menyediakan lebih banyak kawasan khas merokok. Sebagai contoh, penguatkuasaan larangan merokok di kawasan rehat dan rawat di lebuhraya, tetapi tidak disediakan ruang khas merokok. Ini adalah penindasan mutlak terhadap kaum perokok tegar. Tidak sepatutnya dinafikan hak kaum perokok yang juga menyumbang kepada keuntungan perbendaharaan negara.

7. Satu lagi mitos Pemerintah dalam menaikkan harga rokok adalah untuk memerangi rokok seludup. Ini satu lagi dakyah songsang daripada Pemerintah. Penyeludupan rokok ini berlaku kerana kelemahan pelbagai agensi penguatkuasaan seperti Kastam, Unit Pencegahan Penyeludupan PDRM, APMM dan lain-lain. Seperti kenaikkan harga petrol atas alasan yang sama, sempadan kita bocor dari kelemahan agensi-agensi pemerintah, namun rakyat yang menanggung bebannya.

Sekian

Yaser Sheikh Abd Rahman
Penyelaras Kebangsaan
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

2 comments:

Anonymous said...

i bukan nak stop orang hisap rokok.... i nak duit jer

Anonymous said...

hahaha..macam macam le samm ni