Tuesday, November 4, 2014

Kumpulan Pelampau : Tindakan Tegas Putrajaya Ditagih

Kenyataan Umum
4 November 2014

Kumpulan Pelampau : Tindakan Tegas Putrajaya Ditagih

3 November 2014, dua orang Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam perbahasan penggulungan Kementerian Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 telah pun menyatakan pendirian Kerajaan menolak keras ancaman Presiden PERKASA untuk membakar bible.

Putrajaya tidak boleh sekadar bercakap dan terus bercakap sahaja. Iltizam politik untuk mengekang asakan ekstremisme merentasi sempadan agama, kaum dan pertubuhan yang diwakili ini perlulah disertai dengan satu tindakan yang affirmatif. Ekstremisme membuta tuli ini tidak boleh dibenarkan berakar umbi di tanahair ini.

Ini bukanlah kali pertama pelampau PERKASA melaungkan aspirasi ekstremisme mereka yang mengancam keharmonian dan kerukunan negara berbilang bangsa dan agama ini. Tindakan mala fide ini akan mengancam kestabilan hubungan etnik dalam negara.

Adakah pentadbiran Najib Razak sebegitu lemah hingga tidak mampu mengambil tindakan terhadap kumpulan Pelampau PERKASA ini? Mengapa Pendaftar Pertubuhan tidak menarik balik pendaftaran kumpulan pelampau PERKASA dan mengisytiharkannya sebagai pertubuhan haram?

Perdana Menteri sibuk menubuhkan Global Movement of Moderates untuk mempromosi kesederhanaan di serata dunia. Akan tetapi, di dalam negara sendiri beliau gagal untuk melakukannya.Pejabat Peguam Negara dan pelbagai peringkat anggota pentadbiran Kerajaan Persekutuan masih tidak memahami dan menyahut slogan Wasatiyyah itu.

Sehubungan itu, Solidariti Anak Muda Malaysia menegaskan peri pentingnya Perdana Menteri untuk menterjemah aspirasi Kesederhanaan itu kepada anggota pentadbirannya terlebih dahulu. Tidak perlu untuk menjadi Wira Dunia sedangkan di dalam negara wujud kumpulan pelampau yang kebal seperti PERKASA.

Apakah pelampau PERKASA sedang ingin menunjukkan bahawa Islam ini sebuah agama yang ekstrim? Siapakah pelampau PERKASA untuk menjatuhkan hukum untuk membakar kitab agama lain?

Negara ini tertegak mengikut peruntukan undang-undang dalam setiap permasalahannya. Mahkamah keadilan akan memberikan keputusan mereka dalam setiap "dispute" yang berlaku. Tidak perlulah kumpulan pelampau PERKASA ini hendak menunjukkan keangkuhan mereka.

Pelampau PERKASA sering mempergunakan Perlembagaan Persekutuan bagi menjustifikasi tindakan mereka selama ini. Namun, ancaman Pelampau PERKASA ini tidak mematuhi semangat Perlembagaan Persekutuan dan juga semangat Rukun Negara sebagai satu falsafah ideologi kebangsaan.

Pejabat Peguam Negara  perlu melihat tindakan dan kenyataan kumpulan pelampau PERKASA selama ini yang sering mencabar kedaulatan undang-undang. SAMM mencabar pejabat Peguam Negara untuk membuka semula kertas siasatan dan menghadapkan Presiden Kumpulan Pelampau PERKASA ini ke mahkamah terbuka untuk dibicarakan.

SAMM menyeru Kerajaan Pemerintah untuk menunjukkan iltizam politik mereka memerangi ideologi pelampau ini. Pemerintah perlu segera mengklasifikasikan kumpulan pelampau PERKASA ini sebagai satu pertubuhan haram dan kemudiannya mengambil tindakan tegas berlandaskan undang-undang terhadap kumpulan ini.

Dalam pada kita menuju ke arah menjadi negara maju, keharmonian dan kerukunan hidup masyarakat berbilang bangsa dan agama ini perlu dipertahankan. Malaysia tidak boleh berlembut terhadap mana-mana kumpulan pelampau yang seringkali cuba untuk mencipta ruang permusuhan dan pergeseran sesama masyarakat.

Young Syefura Othman
Penyelaras Segmentasi Wanita Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia

No comments: