Tuesday, September 25, 2012

Lagu Negaraku Dihina!! Buru Timbalan Menteri SK Devamany!!




Kenyataan Media
25 September 2012

Hina Lagu Negaraku, Timbalan Menteri SK Devamany Harus Diburu

Merujuk kepada laporan portal Malaysiakini, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius kenyataan dangkal seorang Timbalan Menteri apabila mengatakan Gangnam lebih popular dari lagu kebangsaan Negaraku. Membandingkan lagu Negaraku dan Gangnam adalah keterlaluan dan lagu Negaraku tidak sepatutnya dihina sedemikian rupa.

Kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, SK Devamany telah menghina lagu Negaraku dengan merendahkan taraf lagu tersebut lebih rendah dari Gangnam. Sepatutnya lagu kebangsaan mempunyai kedudukannya yang tersendiri sama seperti bendera kebangsaan.

Sepertimana yang berlaku pada malam ambang kemerdekaan ketika seorang anak muda menunjukkan ekspresi terhadap gambar pemimpin negara yang kemudiannya ditekan hebat, SK Devamany harus juga diburu, digari dan dibicarakan atas akta hasutan kerana menyebabkan kekeliruan orang ramai yang membandingkan lagu Gangnam dan Negaraku yang sebenarnya tidak layak dibuat perbandingan.

SAMM meminta pihak berwajib menjalankan tugas bagi menyiasat apakah motif lagu Negaraku dihina sedemikian. Apakah sebab lagu Negaraku memang dipandang sebelah mata kerana asal usulnya, maka penghinaan sebegini tidak diambil serius? SAMM juga menyeru orang ramai, NGO dan NGI bertindak memberi tekanan terhadap SK Devamany.

Sekian


Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

2 comments:

kampong lad said...

kalau takdak tindakan ertinya depa mengaku asal usul lagu tu.

Unknown said...

UMNO diam pulak yek, nape tak repot?