Saturday, January 14, 2012

WAJIB BACA: Kerajaan Minta Rakyat Pinjam Duit Dari Bank Untuk Melabur SKIM PONZI ?


UNTUK PERHATIAN : RM13,000 dalam 5 TAHUN?, Najib Terdesak Guna SKIM PONZI Untuk Dana

"Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia" adalah Skim Ponzi - Skim Cepat Kaya?

Nampaknya kerajaan 1Malaysia Najib betul-betul sudah kekeringan duit.

Skim yang dikenali sebagai "Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia" atau "Sara 1 Malaysia" yang baru diperkenalkan, membolehkan rakyat yang pendapatan seisi rumahnya RM3,000 dan ke bawah untuk membeli 5,000 unit Amanah Saham 1 Malaysia (AS 1Malaysia) dengan RM1 setiap satu dan mendapat pulangan yang dijamin dua kali jumlah pelaburan mereka selepas lima tahun.

"Anda tidak boleh menemui pakej seperti ini di tempat lain," kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis pelancaran skim itu di Pusat Dagangan Dunia Putra.

Di bawah Sara 1 Malaysia, pemohon boleh memilih untuk melabur RM5,000 daripada simpanan mereka untuk membeli unit-unit pelaburan atau memohon pinjaman dari bank-bank yang mengambil bahagian. Menurut PM, orang yang melabur dalam skim ini menggunakan simpanan mereka akan diberi dividen yang tetap RM134 sebulan. Tetapi jika mereka memilih untuk melabur semula dalam skim ini, mereka akan berpeluang untuk menerima RM13,000 pada akhir jangka hayat lima tahun program ini.

Mereka yang membuat pinjaman perlu membayar RM84 sebulan sebagai pembayaran balik, baki wang RM50 digunakan untuk melabur semula dan menerima RM10, 000 dalam tempoh lima tahun. Skim ini bagaimanapun terhad kepada 100,000 isi rumah.

Hentikan semua dekorasi dan kosmetik

Pertama sekali SARA 1M bukanlah satu skim pelaburan.

Ini adalah jelas apabila ia dengan jelas menyebut terdapat pulangan dividen yang tetapy. Pelaburan tidak akan memberikan pulangan yang tetap, kerana sesuatu pelaburan bergantung kepada kuasa pasaran yang menentukan nilai sesuatu komoditi dari semasa ke semasa. Apabila seseorang membeli saham entiti perniagaan tertentu, seseorang itu tertakluk kepada entiti perniagaan yang membuat keuntungan dan ini menentukan pulangan ke atas pembelian saham anda. Tetapi ini tidak berlaku dalam kes dengan SARA 1M. Anda membeli satu unit 'saham' dan anda dijamin akan mendapat pulangan sebanyak RM134 sebulan. Dimana sahaja pun tempat kerajaan melaburkan wang anda, ia ternyata mempunyai ROI yang benar-benar buruk kerana sekadar memberikan anda kembali wang sebanyak RM134 sebulan.

Kedua, dengan menggelarnya sebagai pelaburan sedangkan hakikatnya tidak, SARA 1M hampir seperti skim Ponzi (Skim Cepat Kaya). Skim Ponzi sering menetapkan pulangan kepada pelaburan yang diberikan oleh pembeli. Pelabur diberitahu bahawa wang mereka telah digunakan untuk membeli produk yang memberikan pulangan tinggi. Namun, dalam kes pelaburan SARA 1M, kita tidak tahu di mana kerajaan melaburkan wang itu sehingga mampu memberikan pulangan yang tetap. Di mana wang itu datang untuk memberikan pulangan sebanyak  RM134 sebulan dan akhirnya memberikan keuntungan sebanyak RM8,000 pada akhir tempoh lima tahun kepada pelabur?.

Ketiga, SARA 1M menggalakkan pelabur untuk mengambil pinjaman untuk membeli 5,000 unit saham. Ini adalah nasihat kewangan yang buruk. Pelabur tidak perlu mengambil pinjaman untuk membuat pelaburan. Dengan amaun pembayaran balik sebanyak RM84 sebulan, jumlah tambahan pembayaran balik sebanyak RM5040 perlu dibayar kepada bank termasuk jumlah pinjaman asal RM10,000. Bagi keluarga miskin, komitmen untuk membayar RM84 selama lima tahun boleh memberikan tekanan pada kewangan mereka, terutamanya apabila mereka sekadar menerima pulangan tetap RM50 sebulan. Dan mereka akan memikirkan untuk melaburkan semula RM50 ke dalam skim ini?. Jadi ini adalah jelas, tanpa melabur semula kembali ke dalam skim ini, mereka tidak akan mendapat apa-apa pada akhir lima tahun itu nanti.

Ringkasnya, Najib meminta orang ramai untuk meminjam wang dan dipinjamkan kepadanya

SARA 1M bukan skim pelaburan tetapi lebih kepada isu bon kerajaan.

Bon kerajaan adalah bon yang dikeluarkan oleh kerajaan, yang secara amnya berjanji untuk membayar jumlah tertentu (nilai muka) pada tarikh tertentu, serta bayaran faedah berkala. Bon adalah pelaburan hutang di mana pelabur membuat pinjaman sejumlah wang, untuk kadar masa yang tertentu, dengan kadar faedah tertentu kepada syarikat atau negara.

Bon kerajaan biasanya dirujuk sebagai bon bebas risiko, kerana kerajaan boleh meningkatkan cukai atau mewujudkan mata wang tambahan untuk menebus bon pada tempoh matang. Beberapa contoh memang wujud di mana kerajaan telah memungkiri hutang mata wang domestik, seperti Rusia pada tahun 1998 ("krisis ruble"). Satu lagi contoh ialah Greece pada tahun 2011. Bon dianggap sangat berisiko, sebahagiannya kerana Greece tidak mempunyai mata wang sendiri.

Dan oleh kerana SARA 1M ini adalah isu bon kerajaan, adakah ia mendapat perlindungan daripada inflasi?. Banyak kerajaan mengisukan indeks-inflasi bon, yang melindungi pelabur daripada risiko inflasi dengan meningkatkan kadar faedah yang diberikan kepada pelabur sebagai kadar inflasi ekonomi yang meningkat.

Tetapi SARA 1M tidak termasuk inflasi, kerana pulangan telah ditetapkan pada RM13,000 selepas lebih lima tahun atau RM10,000, jika anda membuat pinjaman bank untuk melabur.

Oleh itu, SARA 1M adalah semata-mata kaedah untuk mendapatkan wang untuk memenuhkan tabung kerajaan, yang sekarang berada pada kadar yang semestinya sangat-sangat rendah. Ini terbukti kerana ia dihadkan kepada hanya 100,000 isi rumah sahaja. Ia adalah untuk menunjukkan bahawa sudah ada jumlah yang ditetapkan oleh kerajaan, dan apabila orang mula mengepam wang mereka, bukankah threshold* ini akan meningkat.

Ini bukan skim pelaburan, tetapi semata-mata cara yang bijak kerajaan untuk mendapatkan wang. Apa yang lebih menyedihkan, golongan miskin telah menjadi mangsa dan dikelirukan supaya menyangkakan bahawa mereka telah mendapat wang yang banyak sedangkan pada hakikatnya mereka sedang disedut sehingga kering semata-mata untuk mengumpul dana kerajaan.

Glosari :

threshold' :-

Sesuatu nilai yang ditetapkan oleh Pejabat Kewangan dan Perbendaharaan Negeri bagi sesuatu agensi yang mana nilai digunakan sebagai ukuran untuk menentukan jumlah peruntukan tambahan yang wajar diluluskan oleh Pejabat Kewangan dan Perbendaharaan Negeri di dalam menimbangkan sesuatu cadangan dasar baru/'one-off' itu. Bagi program baru atau 'one-off' yang nilainya melampaui paras 'threshold', peruntukan tambahan akan hanya diberi bagi setakat nilai yang melebihi 'threshold' Jabatan berkenaan.

PAUTAN ASAL : http://pulakdah.blogspot.com/2012/01/rm13000-dalam-5-tahun-najib-terdesak.html


faethal@gmail.com

Published with Blogger-droid v2.0.3

5 comments:

Anonymous said...

Dah habis ikhtiar nak cari duit tu...kesian kat negara ni.

MOH KEMBARA said...

Salam,

Bau bangkai, bukan fishy lagi!!!

Azlina ishAk said...

APE BENDA LA NIE NAJIB OI..cer pikir rasional skit...ADA KA AJAK RAKYAT MAIN SAHAM SAAT2 EKONOMI NEGARA YG XMENENTU...ni KOMPEM duet rakyat da abis kene BAHAM

Yong said...

Nak minta duit dari mereka yang berpendapatn RM3000 kebawah pulak?

Pak Cu Lome said...

Ambo ada pengalaman mengenai Amanah Saham.

Sekitar tahun 1990an dulu negara digahkan dengan ekonomi yang kukuh.Maka wujudlah pelbagai amanah saham, baik yang diuruskan oleh negeri mahupun pihak bank tertentu.Sebagai contohnya terdapat Amanah Saham Darul Iman (ASDI)Negeri Terengganu dan Amanah Saham Bank Simpanan Nasional (BSN).

Teruja dengan pulangan yang diwar-warkan lumayan, ambo membuat pinjaman dengan pihak bank untuk menyertai kedua-dua amanah itu dengan harapan dapatlah menikmati sedikit keberuntungan.Inilah saja usaha dan perancangan ekonomi ambo sebagai orang kampung.

Yang sadisnya tak sampai 10 tahun amanah tersebut berjalan, negara dikejutkan dengan senario ekonomi negara merudam.

Kesan dan impaknya melibatkan juga amanah saham.Daripada RM 1 seunit yang ambo beli, harganya turun hingga 30 sen seunit.

Harapan untuk mendapat bonus dan dividen tidak kesampaian. Bukan setakat itu saja ambo telah menjadi seorang penghutang kepada kedua-dua institiusi tersebut,yang menjadikan bebanan kewangan ambo meningkat setiap bulan.

Ambo SERIK dengan apa jua amanah saham baharu yang ingin diterbitkan.
Ambo tidak mahu terpedaya lagi dengan pelbagai keuntungan dan faedah menarik yang DIKECURKAN.

Cukuplah sekali ....

* cetusan kecewa bukan dalam konteks ASB