Friday, August 10, 2012

Sokong PR Untuk Hapuskan Tol! Bagaimana Tol Boleh Dimansuh? #JanjiBERSIH


BAGAIMANA KUTIPAN TOL BOLEH DIMANSUHKAN ?

Setiap tahun kerajaan persekutuan membayar sejumlah wang yang besar kepada konsesi konglomerat seperti PLUS sebagai pampasan daripada 'tiada kenaikkan tol'. Jumlah yang dibayar itu adalah melebihi jumlah RM yang digunakan untuk selenggara lebuhraya seluruh negara (PLUS). 

Oleh demikian, sekiranya Pakatan Rakyat menang, perjanjian dengan konsesi lebuhraya akan di'revise' semula dan kerajaan akan membelanjakan sejumlah RM setiap tahun untuk penyelenggaraan lebuhraya (sepertimana kerajaan terdahulu membayar pampasan kepada konsesi setiap tahun).

Justeru itu, pemansuhan kutipan tol lebuhraya (PLUS) adalah tidak mustahil untuk dilakukan asalkan Pakatan Rakyat diberi ruang untuk mengangkat martabat rakyat jika diberi kemenangan PRU-13. 

AsalkanBukanUmno, negara selamat! #JanjiBERSIH !!!

2 comments:

Jurutol said...

Aci potong ayam, mesti ramai pencacai bn akan cakap 'ini pendapatan negara, negara akan bankrap kalau tol dihapuskan' ahli akademik uum juga akan berikan dalil2 yg mcm haramjadah. Melayu2 bongok i.e perkasa, pekida, dll akan berdemo minta tol diteruskan!!

Paling celaka, akan dibuat perbandingan harga tol dgn negara lain! Mcm sial

Suasana Politik Malaysia said...

Itu yang pelik. Ramai yang mengadu sana sini tak cukup duit dan barang mahal...tapi bila ada pihak yang boleh buang tol, turunkan harga minyak dsb,...disokongnya pulak pihak yang mengatakannya tak boleh sbb takut nanti negara bankrup.