Monday, February 23, 2015

Kisah Najib Sailang Tarikh Kahwin Anak Muhyiddin


Tulisan Santai
23 Februari 2015

Kisah Najib Sailang Tarikh Kahwin Anak Muhyiddin

Di sebuah kampung yang banyak masaalah, telah berlaku satu pertembungan yang tidak disangka-sangka. Akhirnya satu keputusan diambil, iaitu pengunduran yang sementara.

Muhyiddin berang, persiapan untuk melangsungkan perkahwinan gilang gemilang anaknya yang vogie the vogue itu kini tergendala.

"Anak aku ini bukan orang sembarangan, anak aku tersohor di seluruh kampong, juara karaoke daerah" getus hati Muhyiddin yang masih tidak berpuas hati.

Muhyiddin bagaimanapun terpaksa akur menangguhkan majlis perkahwinan anaknya yang vogie the vogue itu. Ini semua adalah angkara Najib yang sengaja memilih bukan sahaja tarikh yang sama iaitu 28 Mac 2015, malah lokasi yang hampir sama iaitu di sebuah hotel mahsyur sekitar KLCC untuk majlis perkahwinan 'tiba-tiba' anak Najib.

Mentang-mentanglah Najib itu ketua kampong, apakah tidak ada tarikh lain untuk majlis perkahwinan anaknya itu? Sedangkan Muhyiddin telah menempah segala macam onde-onde, tempahan tarian zapin, juga menempah kehadiran artis seperti Akim and the magic street, Stacy mewangi dan Jep sepahtah. Tempahan kad jemputan juga telah siap yang hanya menunggu masa untuk dihantar kepada dif kehormat seluruh negara.

Maka, terpaksalah dibatalkan semua tempahan yang mengakibatkan banyak ringgit deposit telah hangus. Kad jemputan berbentuk 3D itu juga terpaksa dibuang, apa kelas timbalan ketua kampong nak hantar kad yang ada pembetulan. Persiapan berbulan-bulan lamanya, menjadi sia-sia.

Sebagai timbalan ketua kampong, pastinya Muhyiddin terkesan dengan sikap Najib yang seolah-olah ingin berseteru dan cuba mengeruhkan lagi hubungan yang sememangnya retak menanti belah. Walaupun tauke besar kampong iaitu mamak bendahara teguh di belakang Muhyiddin, namun dalam soal majlis perkahwinan ini Muhyiddin mengambil jalan berundur setapak dan sedia untuk membalasnya jika berpeluang.

Masih terngiang-ngiang di fikiran Muhyiddin lantas tidak mampu melelapkan matanya apabila memikirkan apakah yang akan diperkata kepadanya kerana sanggup mengalah?

"Muhyiddin nak buat majlis kahwin anaknya hujung Mac… Najib mat monggol sailang tarikh sama hahahahaha…"

Barangkali begitulah ayat-ayat yang mungkin kedengaran di kalangan orang kebanyakkan. Muhyiddin tidak dapat membayangkan malu besar bakal dilalui oleh mereka sekeluarga. Orang kampong dah tau, majlis kawin tak jadi. Mereka bukan faham antara maksud tangguh dengan maksud tak jadi.

"Ada ubi ada batas, ada hari boleh ku balas" mengetap-ngetap bibir Muhyiddin dengan muka yang sembab itu mengekspressikan kemarahan terhadap mat monggol. 

"Siaplah kau, sampai masa, silap-silap sebelum 28 Mac, aku sailang pulak jawatan yang kau sandang!" Kata Muhyiddin sebelum menyambung tidur petangnya.

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
SAMM

(gambar sebagai hiasan)
 

No comments: