Sunday, November 10, 2013

SAMM Kuching Beraksi Bantah Kenaikkan Harga Barang dan Menolak GST

Kenyataan Terbuka
10 November 2013

Aksi : Membantah Kenaikan Harga Barang dan Menolak GST
Tempat : Old Court House, Kuching (2 Nov)
Depan Tua Pek Kong (9 Nov)

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kuching telah mengadakan aktiviti siri pertama #Bantah Pelaksanaan GST dan kenaikan harga barang (keperluan asas) oleh komrad SAMM Kuching iaitu William dan Akma.

Aksi Flashmob dimulakan dengan mengedar risalah berkenaan GST dan kenaikan barang asas malah kami juga mendapat reaksi yang negetif dari orang ramai berkenaan kenaikan harga minyak.

Laporan mediahttp://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/11/08/kenaikan-minyak-belum-membebankan/

Di samping itu, kami mendapati bahawa tahap kesedaran mengenai GST ini masih lemah dalam kalangan penduduk Kuching dan rakyat Sarawak khususnya. Mereka tidak kisah mengenai apakah itu GST kerana tidak mengetahui keburukan yang berupa penindasan kepada rakyat.

Flashmob tamat sekitar jam 330pm disebabkan kehadiran pihak Polis terutama sekali Cawangan Khas.

Aksi 9 November 2013

Siri kedua bertarikh 9 Nov pula bermula jam 1.30pm, komrad SAMM Kuching telah melancarkan gerakan bantah GST dan berdemo depan sekitar Tebingan Kuching dengan kehadiran 5 orang komrad SAMM Kuching.

Dalam masa yang sama, kami sempat menemubual beberapa orang dan maklum balas masih mengecewakan kerana mereka masih enggan mengulas dan tidak tahu apa sebenarnya GST.

SAMM Kuching memerlukan masa untuk memberi info supaya rakyat benar-benar faham mengenai cukai baru GST dan mengapa cukai yang membebankan rakyat itu harus ditolak.

Pihak SAMM Kuching juga sedang merancang untuk flashmob ketiga dan berterusan sehingga April 2015, segala rancangan telah dan sedang diatur.

William Iam
SAMM Kuching

No comments: