Tuesday, May 20, 2008

Kenapa Mahathir Keluar Umno?

Oleh Anak Bulan

 Akhirnya detik-detik yang ditunggu telah tiba. Jika anda terperanjat dengan berita Mahathir keluar Umno jam 12.30 tengahari tadi, anda memang telah ketinggalan keretapi.

Khabar-khabar angin sebenarnya telah tersebar sebelum PRU12 lagi. Ketika Anwar mula-mula mendedahkan pita Lingam, perkhabaran ini menjadi hangat. Ini kerana kebocoran maklumat bahawa Khairy Jamaluddin telah memberi cadangan kepada Peguam Negara untuk menggunakan kesempatan itu untuk menguburkan kerjaya politik Mahathir.

Apa yang pasti, di markas-markas PAS menjelang PRU12 kami sibuk berborak tentang kemungkinan ini. Bagaimanapun, tentangan dari kem Najib dan merudumnya tahap 'approval rating' Dollah Bedawi pada ketika itu menyaksikan Khairy Jamaluddin terpaksa berputih mata dan Pak Mertuanya KIV dulu rancangannya ini.

Menjelang 8 Mac 2008, sekali lagi keluar cerita Mahathir nak keluar Umno. Kali ini katanya tak berpuashati dengan tindakan Khairy Jamaluddin menyisihkan anaknya Mukhriz dari senarai calon BN.

Sekali lagi kem Najib masuk campur setelah melihat pengaruh Mahathir di kalangan ahli Umno akar umbi di Kedah masih jitu. Tidak mustahil jika Mukhriz disisihkan, Umno akan kalah semua kerusi yang ditandinginya di Kedah disebabkan sabotaj penyokong Mahathir.

Maka terpelantinglah nama Mukhriz di beberapa kerusi Parlimen bermula Kubang Pasu, Baling, Pendang dan Langkawi. Setelah bertumbukterajang dengan kem Mahadzir Khalid (budak suruhan Khairy Jamaluddin di Kedah), Mukhriz dicampakkan ke Jerlun. Senyaplah seketika cerita Mahathir nak keluar Umno bila orang orang tua ini dilihat berkampung di Jerlun dan sanggup berjaga malam berkempen memenangkan anaknya.

Lepas PRU12, timbul lagi cerita ni. Anak-beranak Mahathir makin susah nak berniaga. Khairy Jamaluddin yang sudah menjadi MP Rembau mengukuhkan cengkamannya ke atas kabinet dan media. Memang susah Mahathir nak bernafas.

Tetapi Mahathir tak layan sangat menantu PM ni. Dia biarkan Mukhriz perkukuhkan kedudukan dan pengaruhnya dulu. Dia bantu Mukhriz bina tapak sokongan untuk meluncur ke jawatan Ketua Pemuda Umno.

Dia pergi berceramah ke seluruh negara untuk mengukuhkan sokongan dan populariti Mukhriz. Sebelum dia keluar Umno, Mukhriz mesti dikuatkan terlebih dahulu.

Apabila Khairy Jamaluddin terdesak dan tidak dapat menangkis kemaraan Mukhriz, dia guna media. Mahathir tak boleh hidup tanpa media. Dia biasa beretorik dan berhipokrit di media. Dia tahu bagaimana orang media bekerja dan bijak memanipulasikannya. Penyudahnya dia mula tulis blog. Ini saja caranya untuk memastikan mesej dan pandangannya kepada umum tidak ditapis dan di'modify' oleh Khairy Jamaluddin.

Bila selesai masalah Mukhriz dan mula tulis blog, ramai yang ingat dah sampai masanya Mahathir keluar Umno. Silap lagi rupanya. Satu lagi percaturan Khairy Jamaluddin bocor ke pengetahuan Mahathir.

Mahathir tahu Khairy Jamaluddin nak gunakan laporan suruhanjaya pita Lingam untuk membunuhnya secara 'halus' dan 'perlahan-lahan'. Matlamat Khairy Jamaluddin adalah untuk membisukan Mahathir dan meletakkan namanya sebaris dengan pemimpin-pemimpin Umno yang dipinggirkan dan dilupakan. Caranya dedahkan segala keburukan dan penyelewangan Mahathir dalam 'industri' jualbeli hakim Malaysia.

Tapi Khairy Jamaluddin silap, Mahathir orang lama, dia boleh baca awal-awal lagi cara terbaik untuk menghadapi strategi Khairy Jamaluddin yang bodoh ini.

Mahathir tahu jika dia berada dalam Umno sewaktu Khairy Jamaluddin mendedahkan keburukannya, dia pasti hancur sebab rakyat akan melihatnya seperangai dengan perompak-perompak dan penyamun-penyamun Umno yang lain.

Paling Mahathir takut, kalau pembangkang tumpang sekaki. Pastinya pembangkang ada peluang untuk guna kaedah 'serampang dua mata', jahanamkan Mahathir dan Umno sekaligus. Satu batu bunuh 2 ekor burung, lagi untung.

Bila Khairy Jamaluddin mengarahkan nama Mahathir diletakkan sebaris dengan 5 lagi penyamun dalam laporan suruhanjaya pita Lingam, saya dan beberapa rakan yang tegar menyokong PAS mula buka semula fail cerita Mahathir keluar Umno.

Bila Mahathir melalut dan merapu sehari dua kebelakangan ini, nampak sangatlah dia memang sedar Khairy Jamaluddin akan gunakan laporan suruhanjaya pita Lingam untuk menghapuskan Mahathir dari arus politik perdana. Jadi, kami membuat jangkaan bahawa tidak dapat tidak Mahathir mesti membela dirinya dari luar Umno.

Hari ini, dalam keadaan sentimen rakyat dan 'approval rating' terhadap Umno begitu rendah dalm sejarah, pastinya perkara-perkara yang bakal didedahkan atau di'auta'kan oleh Mahathir untuk membela dirinya, pastinya akan menarik sebahagian besar rakyat untuk bersimpati dengannya.

Risiko sampingan akibat serangan pembangkang juga dapat diminimumkan kerana Mahathir tahu matlamat utama pembangkang adalah untuk menjahanamkan Umno.

Kami memang dah jangka Mahathir akan mengikut jejak langkah Presiden Umno sebelumnya, cuma tidak berani berspekulasi tentang tarikh yang sesuai. Maklumlah, Mahathir ahli politik yang licik. Dalam sejarah politiknya, tiada orang yang dapat meneka tarikh-tarikh yang dipilihnya untuk berbuat sesuatu dengan tepat.

Pengumuman Mahathir tengahari tadi melegakan kami. Sekurang-kurangnya selepas ini kalau berjumpa di kedai-kedai kopi, ceramah-ceramah atau markas PAS cawangan, tak payahlah lagi nak pening-pening kepala meramal dan berspekulasi.

Menariknya, ada 2 perkara yang tepat dalam jangkaan-jangkaan kami;

(1) Mahathir akan keluar Umno apabila hilang kuasa. Begitu juga Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman dan Hussein Onn, semuanya mati di luar Umno.

(2) Kesetiaan seseorang pemimpin kepada parti Umno hanyalah ketika dia ada kuasa, bila hilang kuasa biasanya mereka akan berada di barisan hadapan untuk menjahanamkan Umno.

Kadar kesetiaan yang rendah ini mungkin disebabkan oleh faktor keturunan. Umno berjuang untuk melayu, tetapi semua pemimpinnya bukan melayu tulen. Tunku mewarisi darah Siam dari sebelah ibu, Tun Razak berdarah lanun Bugis dari sebelah bapa, Tun Hussein berdarah Turki disebelah bapa manakala Mahathir pula mewarisi darah kutty dari kedua-dua datuk dan neneknya yang berhijrah dari India Selatan ke Tanah Melayu.

Harapan rakyat ketika ini agar kepimpinan PAS menggunakan segala kebijaksanaan yang ada untuk mengambil 'keuntungan politik' dari perkembangan ini. Harap-harap Presiden PAS dapat mencontohi 'kebijaksanaan' Almarhum Fadzil Noor yang menjadi antara orang terawal mendekati Anwar Ibrahim selepas beliau dipecat dari kerajaan dan dibuang dari dari Umno.

Tok Guru Haji Hadi juga boleh mencontohi kebijaksanaan Tok Guru Nik Aziz yang mendekati YB Ibrahim Ali dan menggunakan lidahnya untuk menebas kemungkaran Umno.

Tak kisahlah apapun. Asalkan bijaksana dan berhemah, silakan! Sesungguhnya para pejuang Islam berdiri teguh di belakang Tuan Guru!

anakbulan

http://bulanpenuh2012.blogspot.com

No comments: