Thursday, May 22, 2008

Demo against DBKL : Friday, 11am

Demo against DBKL
source : rocky bru

People vs Datuk BandarFriday, 23 May 200811amat Dewan Bandaraya KualaLumpur, Jalan Raja Laut, KLEven if you don't have an issue with DBKL, you may join residents of Kuala Lumpur at the DBKL tomorrow in a demonstration that aims to tell the Datuk Bandar to have a heart (or resign).

YB Wee Choo Keong, together with several other MPs, will submit a memo to the Datuk Bandar to protest what he described as "high-handed" and "indiscriminate" demolition of stalls in Taman Desa Setapak.

Some 130 stalls were flattened by City Hall workers despite a "deal" between Wee and DBKL for a two-week grace period to try and resolve matters.Two police reports were lodged against City Hall demolition army yesterday.

Stories and pictures h e r e.

edyes wrote:

DBKL sepatutnya bersikap lebih berhemah dan berperikemanusiaan. Sekarang, DBKL begitu terkenal dalam bab roboh-meroboh nie.

Orang nak meniaga apa salahnya. Dah banyak sangat kes macam nie. Salah satunya dalam ada dalam entri di blog ini. klik sini.

Adakah kerana tempat yang nak dirobohkan itu sudah menjadi terkenal dan strategik untuk 'business', maka DBKL merobohnya dengan alasan pembangunan?

Come on la, kita semua dah tau. Di sebalik pembangunan semula itu, akan ada terma sewa-menyewa yang akan menguntungkan DBKL atau orang tertentu dengan berlipatkaliganda.

Saya bagi satu contoh, di sebuah kawasan yang mempunyai 30 gerai makan, penuh dengan pelbagai juadah, banyak pilihan dan ramai pengunjung. Kawasan tersebut telah menjadi 'top', semakin dikenali dan amat disenangi oleh penduduk setempat.

Tetapi setelah 2 tahun, tempat yang dah 'top meletop' diarahkan berpindah dengan notis oleh DBKL. Juga dijanjikan dengan gerai yang baru dan serba moden. maka roboh lah...

Kemudian, jika DBKL bangunkan kawasan yang top tadi sebuah foodcourt dengan sewaan stall RM180 sebulan, itu mungkin boleh diterima dan disenangi semua. Tetapi al-maklumlah, mana ada untung kalau diurus oleh DBKL. Maka akan dibangunkan kompleks medan selera oleh pengusaha / kontraktor yang bertunjangkan 'si pelingkup negara'. Kadar sewaanya pula mencecah RM2-3 ribu sebulan.

Arakian ini berlaku, si pelingkup negara akan mengaut keuntungan yang tidak putus-putus dan jangan lupa untuk menyalurkan suku keuntungan itu kepada si 'pelobi' !

Yang susah siapa? rakyat lah... kerana kawasan yang dibangunkan dengan sewa sedemikian rupa, akan membabitkan perbelanjaan yang lebih tinggi. Parking singgit sejam, nasik ayam tak mungkin dapat harga RM3 dan macam2 lagi lah...

Oleh demikian, apakah pembangunan sebegini memberi impak positif? mungkin dari beberapa aspek, tetapi yang tertinggal akan lebih ketinggalan. Hanya mereka yang ada wang akan lebih beruntung dalam perniagaan sebegini !

No comments: