Tuesday, May 20, 2008

Jika PRU lagi, SPR akan lebih Neutral !

Inilah masanya untuk pengurusi SPR buktikan bahawa SPR adalah sebuah badan bebas dan tidak terikat kepada 'bekas kerajaan' sewaktu period pembubaran parlimen. Kali ini juga, tiada alasan lagi untuk membelakangkan penggunaan dakwat kekal dalam proses pembuangan undi.

Pada PRU12 yang lalu, SPR dipersalahkan dan diugut secara halus untuk bertanggungjawab dalam soal penggunaan dakwat kekal. Kerajaan juga menyerahkan keputusan samada dakwat itu digunakan atau tidak digunakan kepada SPR walhal keputusan itu dibuat oleh 'kerajaan'.

Kini pengurusi SPR tampil mempertahankan seluruh kredibiliti SPR sebagai badan yang bertanggungjawab sewaktu pemilihan kerajaan baru.

Oleh demikian, seandainya akan berlaku pilihanraya semula seperti yang digembar-gemburkan, pembangkang akan mendapat kelebihan yang mutlak dan bakal melalui sejarah pilihanraya bersih.

Kabinet tidak mahu dakwat kekal

May 17, 08 3:19pm

Kabinet membantah pelaksanaan dakwat kekal di jari pengundi, kata pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman hari ini.

Saya dimaklumkan bahawa saya harus bertanggungjawab (sendiri) jika bersetuju melaksanakannya.

"Tidak mudah menjadi pengerusi SPR. Saya kena memikul kecaman selama setahun,
" katanya kepada wartawan selepas satu majlis di Kuala Lumpur hari ini.

Kenyataannya itu menjelaskan sedikit tanda tanya terhadap misteri keputusan SPR membatalkan saat-saat akhir penggunaan dakwat kekal menjelang hari mengundi pilihanraya umum 8 Mac lepas."



No comments: