Wednesday, March 18, 2015

Sumbangan Simpatisan Anwar dalam Kerajaan Muncul Akhirnya, Terima Kasih Zahid Hamidi

Tulisan Umum SAMM
17 Mac 2015

Sumbangan Simpatisan Anwar dalam Kerajaan Muncul Akhirnya, Terima Kasih Zahid Hamidi

Krisis kepercayaan dan usaha menukar Perdana Menteri berlaku kini dan tahap usahanya sama seperti usaha menyingkirkan Abdullah badawi satu ketika dahulu.

Mahathir tetap watak utama yang berusaha menukar PM tetapi kali ini untuk melihat siapa orang Mahathir di dalam kekuasaan amat sukar sekali. Ini kerana Najib Razak tidak selemah Abdullah Badawi. Walaupun termasuk kritikan adik beradik sendiri nampaknya Najib belum cukup goyah lagi.

Sebagaimana susah untuk mencari orang Mahathir, sebegitu susah malah lebih sukar lagi untuk mencari siapa orang Anwar Ibrahim di dalam kekuasaan. Dengan sentuhan peribadi Anwar selama berada dalam kekuasaan, maka mustahil tiada simpatisan Anwar Ibrahim khususnya di saat beliau begitu memerlukan.

Akhirnya di saat usaha protes pembebasan Anwar begitu longlai khususnya apabila parti Anwar itu sendiri mengambil sikap membisu. Rujuk ucapan Timbalan Presiden parti Anwar, seorang yang dilihat jelas mendapat payung emas Anwar sebelum ini dalam konvensyen PKR baru baru ini dengan tegas menyatakan desakan dan protes mendesak pembebasan Anwar diserahkan pada sayap parti iaitu AMK sahaja dan yang lain perkukuh parti.

Di saat gerakan pembebasan Anwar kelihatan agak hambar pada awalnya sehinggakan candle light vigil di hadapan Penjara Sungai Buloh pun terpaksa diadakan dua minggu sekali, tiba-tiba para simpatisan Anwar dari blok BN mula memberikan talian hayat kepada gerakan ini.

Semalam Ahli Parlimen Lembah Pantai, YB Nurul Izzah Anwar ditangkap di bawah Akta Hasutan kerana ucapan mewakili Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat. Ini adalah merupakan satu usaha intimidasi terhadap Ahli Dewan Legislatif. Nurul Izzah hadir ke Balai Polis sendiri dan akhirnya beliau dilokap hanya kerana membaca ucapan Ketua Pembangkang yang dihalang hadir sendiri siding parlimen.

Ramai pelik bagaimana PDRM yang di bawah KDN kelolaan Menteri Dalam Negeri boleh memberi ruang simpati yang tinggi yang akhirnya memberikan nafas baru kepada gerakan pembebasan Anwar Ibrahim. Kezaliman terhadap Izzah pasti memberi impak.

Justeru itu, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) ingin mengucapkan jutaan penghargaan dan terima kasih kepada Zahid Hamidi, Kementerian Dalam Negeri dan Polis DiRaja Malaysia kerana bukan sahaja telah membantu menyemarakkan lagi semangat kebangkitan di kalangan rakyat, malah memberi satu nafas baru untuk perlawanan akan datang. Sekurang-kurangnya ada juga simpatisan Anwar Ibrahim yang mampu berbuat sesuatu dengan cara tersendiri.

Dalam perkembangan yang sama penasihat-penasihat Perdana Menteri wajar memberi lebih perhatian.  Laporan polis yang menyebabkan Nurul Izzah diberkas telah dibuat oleh sekumpulan watak yang selama ini bergerak diatas label TIBAI - Sebuah NGO yang ditubuhkan oleh sekumpulan khususnya bekas anggota PKR untuk buktikan mereka setia Umno dengan menyerang Anwar Ibrahim.

Diyakini beginilah caranya mereka mampu meneruskan survival mereka. Sehinggalah Mursyidul Am TIBAI ini sendiri mendapat tempat sebagai Pegawai Khas kepada 'bos' Felda. Kini TIBAI telah dibubarkan setelah Anwar dipenjarakan. Maka sudah tentu kawan-kawan ini mencari cara baru untuk meneruskan survival mereka.

'Bos' Felda sedang dalam tekanan, kegagalan dia menguruskan Felda diperhatikan oleh Perdana Menteri. Anaknya baru sahaja menjalani soal siasat SPRM baru ini. Dia mungkin sahaja kecewa dan mula panik dengan prestasinya yang mula dipertikai dan mungkin kerusi empuk mewah bakal bertukar tangan.

Untuk itu pembacaan politik biasa mudah sahaja membaca kemungkinan besar dia akan berpindah kem menyokong pertukaran PM. Apa pun prestasinya tidak menjadi ukuran lagi asalkan tempatnya terjamin di bawah PM yang baru di atas skim 'balas budi'.

Maka bekas mursyidul am Tibai yang juga merupakan pegawai kepada 'bos' Felda ini tampil membuat laporan polis meminta polis menangkap anak Anwar Ibrahim adalah perlu dibaca hanya untuk mengingatkan masyarakat Umno bahawa mereka ini anti Anwar dan pro Umno 'lebih Umno' dari ahli Umno asal yang setia. Namun ini hanya persepsi awal yang hendak dibentuk tetapi sasaran mereka ialah diyakini akan menubuhkan satu gerakan baru yang menyerang Perdana Menteri bagi mengisi kekosongan siapa orang Mahathir dalam lingkungan kekuasaan.

Apa pun harus diingat bahawa Najib bukan Pak Lah…. Apa pun sampai bila perkara ini tak sudah hanya berkisar nafsu politik Mahathir semata semenjak zaman Tunku Abdul Rahman.

Begitulah pusing – pusing seni politik kekuasaan dalam negara, yang pasti apa nasib rakyat biasa bukanlah satu agenda.

#23MacLembahKelang

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia

No comments: