Saturday, March 24, 2012

Bagaimana SPR Menipu di Perak? MSK Dedahkan Modus Operandi SPR Untuk Pertahan BN!!




Dalam PRU 1999, orang Melayu lari meninggalkan Umno dan BN kerana kes Anwar. Terengganu terlepas ketangan PAS manakala Kelantan terus kukuh. Di Kedah, majoriti 2/3 dapat dihapuskan…tapi UBN masih dapat mengekalkan Putrajaya kerana undi orang Cina dan India. Cina, India dan SPR menjadi talian hayat kepada Umno.

Selepas 1999, Umno tak percaya kat Melayu. Melayu tak boleh diharap…dan untuk mengekalkan kuasa, maka UBN menggunakan SPR untuk mengubah sempadan pilihanraya. Sempadan pilihanraya dimanipulasi dengan memastikan dalam setiap kawasan Parlimen atau DUN, mesti ada peratus-peratus tertentu undi Cina dan India.

PRU 2004..Umno dan BN menang besar. Tapi masa tu mungkin kerana faktor Pak Lah. Lagi pun Mahathir yang dibenci oleh orang Melayu dah berundur.

Nasib Pak Lah tak baik sebab isteri tersayang meninggal dunia..dan bila dapat bini baru..selalu la kerja overtime. Akibatnya, Pak Lah selalu tertidur dalam waktu kerja.

Bila tiba PRU 2008, keadaan menjadi terbalik. Orang Cina dan India yang dianggap fixed-deposit bagi BN sudah berubah angin. Akibatnya, BN kehilangan lima negeri. Satu negeri berjaya dirampas balik dengan tipu helah.

Tapi sekarang tak sama macam 1999. Lepas tahun 1999, Bn masih boleh mengubah sempadan pilihanraya dan menambah kerusi kerana depa masih lagi menguasai 2/3 Parlimen. Sekarang tak boleh! Undi Cina dan India pun sudah tidak boleh diharap.

Hanya satu talian hayat yang tinggal yang boleh digunakan oleh Umno dan BN iaitu SPR.

Selepas PRU 2008, SPr duduk termenung memikirkan apa nak buat untuk memastikan UBN terus berkuasa. Sapa yang fikir SPR adalah badan bebas untuk mengendalikan pilihanraya…mereka tergolong dalam kalangan orang-orang yang bangang. SPR diwujudkan untuk memastikan BN terus berkuasa.

Nak tambah kerusi tak boleh. Nak ubah sempadan tak boleh. Tapi ada satu perkara yang boleh dibuat oleh SPR iaitu “Belah bahagi kawasan”.

Benda ini dibuat sejak Jun 2009. Kalau dulu pengundi dipindahkan..sekarang lokaliti dipindahkan. Contohnya, kalau dulu lokaliti Taman Anggerik termasuk dalam Parlimen Kuala Kangsar, sekarang Taman Anggerik sudah berada dalam Parlimen Padang Rengas.

SPR tak pindah pengundi..tapi bila lokaliti dipindahkan, maka secara otomatik pengundi-pengundi “terpindah”. oleh kerana lokaliti yang dipindahkan, maka pertambahan dan pengurangan pengundi tidak dimaklumkan dalam Daftar Pemilih Tambahan. Akibatnya, ramai la orang parti yang tak tau. Tup-tup..bila ada Pilihanraya Kecil..baru terpinga-pinga, “macam mana 14,000 pengundi sudah dipindahkan?”. Masa tu tak payah cakap dah..sebab bila tiba pilihanraya, apa yang SPR cakap adalah wahyu. Tak boleh dipertikaikan. Nak bising…bawa ke mahkamah. Tapi nak buat apa? pilihanraya dah habih.

Sapa yang nak pantau apa yang SPR buat? Nak harap parti-parti politik..aku tak harap. Dulu Khalid Ibrahim pernah mengumumkan peruntukan sejuta ringgit untuk memantau SPR. apa yang dibuat dengan duit tu aku tak tau la…tapi bila nama Khalid Ibrahim sendiri kena pindah..baru ada akai!!

SPR kata, apa yang depa buat ialah untuk menyelaraskan peta SPR dengan peta rasmi negara. Hei..SPR boleh bagi macam-macam jawapan. SPR juga kata “…menteri besar Selangor telah didaftarkan sebagai pengundi di Jalan 16/2 di Seksyen 16, Petaling Jaya, yang telah tersilap dimasukkan sebagai sebahagian daripada kawasan Petaling Jaya Selatan sebelum pembetulan sempadan itu dibuat.”

Nak terima atau tidak jawapan SPR tu? Kalau tak mau terima..nak buat apa?

Aku boleh terima la jawapan SPR tu sebab masa SPR buat belah bahagi kawasan dulu pun hangpa buat tak tau. Aku cakap pun bukan hangpa nak dengaq.

Macam mana dengan kes yang ini pulak? Ini cuma satu contoh.

Dalam PRU 2008, seramai 308 pengundi pos yang terdiri dari anggota polis dari IPD Teluk Intan mengundi dalam DUN Pasir Bedamar…manakala hanya 4 anggota polis yang mengundi secara pos dalam DUN Changkat Jong.

Dalam PRU tersebut, DUN Pasir Bedamar dimenangi oleh DAP dengan majoriti 7914 undi..manakala DUN Changkat Jong dimenangi oleh PAS dengan majoriti 899 undi.

Kalau hangpa jadi orang Umno..apa yang hangpa nak suruh SPR buat?

DUN Pasir Bedamar tu mampuih pi la. Susah nak dapat balik. Tapi..daripada membazirkan undi di Pasir Bedamar..mengapa tidak dipindahkan pengundi yang dah gerenti mengundi BN ke Changkat Jong? BN hanya perlukan 450 undi baru untuk mengalahkan PAS!!

Tapi kalau dipindahkan terus macam tu saja..nanti orang Pas tau pulak!! Jadi kena buat diam-diam. Dan yang paling selamat dipindahkan ilah undi Pos.

Langkah pertama ialah dengan menukarkan nombor kad pengenalan polis. Pasai apa ditukar..yang tu toksah risau..jawapan boleh dicipta.

Pada akhir 2009, nombor-nombor anggota polis sudah siap ditukar didalam daftar pemilih. Masa tu orang tak perasan..sebab sapa yang nak check satu persatu?

Masuk tahun 2010, pengundi pos yang terdiri dari anggota polis IPD Teluk intan ini ditukar ke DUN Changkat Jong. Tiba-tiba saja DUN Changkat jong mendapat 107 pengundi pos yang baru. Mai dari mana? Bukan ada balai polis baru!

Check punya check..tengok-tengok anggota polis kat IPD Teluk Intan ditukarkan dari DUN Pasir Bedamar ke DUN Changkat Jong. Yang ni SPR nak cakap apa?

Pembacaan seterusnya klik di sini - Terdapat beberapa gambarajah penting untuk rujukan!

Edyes yakin inilah juga modus operandi yang digunakan oleh SPR untuk merampas semula Terengganu dari PAS pada 2004, dan juga lebih penting - untuk merampas semula negeri Selangor dari Pakatan Rakyat.

Antara kesamaan yang jelas ialah, jumlah pertambahan pengundi baru di DUN yang dimenangi Pakatan Rakyat adalah jauh lebih tinggi. Tetapi bukan sembrono, pertambahan pengundi baru yang besar hanya di DUN yang dimenangi oleh PAS dan PKR sahaja, manakala yang dimenangi DAP tidak dipeduli.

Sebenarnya inilah fenomena yang berlaku di seluruh negara! Hanya SPR sahaja yang menjadi talian hayat kepada Umno untuk kekal berkuasa. Perkara ini diakui sendiri oleh bekas pengerusi SPR dalam satu wancana debat di Kelantan Januari lalu. Tan Sri Abdul Rashid membuat pengakuan bahawa ada tangan-tangan ghaib yang mengawal tindak-tanduk SPR sedangkan beliau sudah cuba untuk bertindak telus ketika menjadi pengerusi SPR.

Saudara dan saudari sekalian, mohon semua khatam wancana debat di bawah dan lihatlah bagaimana teruknya sistem pilihanraya kita dicemari;


Justeru itu, dengan pendedahan MSK di Perak dan kecelaruan senarai pengundi di seluruh negara, maka kita tidak harus berdiam diri membiarkan ibu pertiwi diperkosa semahunya!! Demokrasi yang dinafikan ini akan dibalas dengan demonstrasi besar-besaran!! 

Kali ini perhimpunan rakyat akan berlangsung tanpa sebarang rundingan lagi!! Peluang sudah acap kali diberi, BERSIH1.0 dan BERSIH2.0 adalah protes rakyat untuk membersihkan sistem pilihanraya. Namun respon pihak kerajaan terutamanya dari aspek kesungguhan SPR melangsai 8 tuntutan adalah sangat tidak boleh diharapkan. Maka hadir BERSIH3.0 tanpa syarat dan rundingan!! 

TARIKH YANG DISEBUT-SEBUT : 28 APRIL 2012
SARASAN YANG DISEBUT-SEBUT: DATARAN MERDEKA

Demi rakyat!! Demi sayangkan negara!! Kita turun BERSIH 3.0 !!!

EDYES
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

4 comments:

Anonymous said...

2 x 5 aje.

misnona said...

sebarang penipuan yang dilakukan oleh SPR patut didedahkan, tapi UBN tetap dengan muka sadin, buat dek aje dengan komen apa pun, itu membuktikan mereka terpaksa gunakan SPR sebagai talian hayat akhir. pemimpin UBN sebenarnya sedang gelabah sekarang, dan rakyat pula sudah jemu dengan kerenah pemimpin UBN yang menipu dan terus menipu. ini betul-betul pembodohan dalam pilihanraya.

ibnu bocaay said...

Buat hari lain!!! Wifey aku due nak bersalin hari tu!!! Hangpa tak cian kat aku ka!!!

Anonymous said...

sapa turun tak dek otak..

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan