Monday, March 12, 2012

GEMPAR!!! BPR, Ketua Polis Negara, Ketua Peguam Negara Lindungi Kongsi Gelap?!!!! MAMPOS NEGARA NIE!!



Maklumat baru kini diperolehi bagi memperjelaskan kes luar biasa yang didakwa membabitkan bekas polis paling berkuasa di negara ini, seorang peguam negara dan juga  tokoh kongsi gelap lima tahun lalu.

Dokumen yang mendedahkan bagaimana maklumat yang dibekalkan oleh beberapa pemberi maklumat sehingga tertangkapnya ‘ketua’ kongsi gelap Johor Goh Cheng Poh atau juga dikenali sebagai Tengku Goh pada 2007 kini dimiliki oleh Malaysiakini.

NONEDokumen yang sama itu digunakan bagi memalitkan enam pegawai polis yang menyiasat kes itu.

Pemberi maklumat itu kemudiannya membuat kenyataan bersumpah bahawa mereka dipksa menukar maklumat asal oleh pasukan Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang kemudiannya dinaikkan taraf menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada tahun 2009.

Sebaliknya, enam pegawai polis dijadikan mangsa dan didakwa memalsukan bukti terhadap Tengku Goh yang didakwa terbabit dalam perjudian dan pengubahan wang haram. Mereka bagaimanapun akhirnya dibebaskan, yang terakhir adalah pada pertengahan 2011.

Mimpi ngeri pegawai polis selama empat tahun itu bermula apabila mereka atas arahan Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu Datuk Seri Johari Baharum, mula menyiasat Tengku Goh (Untuk peranannya dalam skandal ini, Johari sendiri pernah dituduh mengamalkan rasuah dan juga disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah.)

johari baharumJohari (kanan) kemudian mengarahakan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Datuk Ramli Yusuff, yang sebelum ini adalah Ketua Polis Pahang untuk menjalankan siasatan dan bertindak.

Ramli kemudian mengumpulkan lebih kurang enam pegawainya untuk menyiasat dan semasa menjalankan tugas, mereka mendapati ketua mereka, Tan Sri Musa Hassan, bekas Ketua Polis Johor yang kemudiannya dilantik sebagai Ketua Polis Negara pada 2006 juga ada kaitan dan terbabit dengan kes berkenaaan.

Siasatan JSJK mendapati bahawa meskipun Musa ketika berkhidmat di Johor - telah menututp pusat perjudian haram dan melumpuhkan sindiket pinjaman wang haram di selatan negeri itu,  beliau pada masa yang sama membantu "menyusunkan semula" beberapa sindiket berkenaan yang beroperasi di bawah “sistem payung" dikawal oleh Tengku Goh.

Berbekalkan maklumat daripada pemberi maklumat, JSJK telah menangkap Tengku Goh dan beliau dihantar ke Jeli, Kelantan dan diletakkan di bawah tahanan kediaman terhad.

Bagaimanapun kes semakin pelik.

ghani patail gani 060409Peguam Negara Tan Sri Tan Sri Abdul Gani Patail (kiri) campur tangan dan beliau didakwa menggunakan BPR untuk mengakses fail sulit (digelar "Cicero") dalam kes itu.

Adalah difahamkan bahawa tiada sesiapa, termasuk Ketua Polis Negara mahupun Peguam Negara dibenarkan untuk mempunyai akses kepada fail 'Cicero' apabila seorang pegawai telah diamanahkan mengendalikan kes berkenaan.

Tindakan menggunakan BPR untuk campur tangan dalam kes itu mencetuskan rasa tidak puas hati di JSJK kerana ini adalah campur tangan terang-terangan dalam kerja-kerja polis.

Namun, JSJK tetap diarahkan supaya menyerahkan fail sulit berkenaan kepada Jabatan Peguam Negara, dan hasilnya kertas Cicero berada di tangan BPR.

Berdasarkan maklumat dari fail sulit itu, BPR memburu pemberi maklumat yang maklumatnya digunakan sehingga tertangkapnya Tengku Goh.

BPR kemudiannya menggunakan ugutan, taktik menakut-nakutkan dan menuoal-siasat pemberi maklumat itu berhari-hari sehingga mereka menukar kenyataan sebelum ini./MKINI


EDYES - No komen... Lihatlah surat yang untuk menyelamatkan Tengku Goh oleh IGP?




Kes ini pernah di sebut oleh Petra dan diulas oleh Pak Bakaq di bawah;

Pendedahan Raja Petra Kamarudin dalam tulisannya yang bertajuk "The unholy trinity" amat menggerunkan. Tidak mudah untuk membakulsampahkan tulisan Raja Petra. Beliau malah pernah mengemukakan cabaran dalam tulisan bertajuk "A challenge to investigate Malaysia Today".

Sebelum ini, dalam artikel bertajuk "All that crap", Raja Petra mendedahkan perkembangan terbaru yang berlaku senyap-senyap:
Pada 10 Disember lalu, Peguam Negara menulis surat kepada Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Mohd. Johari Baharom meminta beliau membebaskan Goh Cheng Poh a.k.a ‘Tengku’ Goh dari tahanan daerah. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Tengku Goh ialah orang nombor dua kepada BK Tan, kepala sindiket jenayah terancang yang menguasai dadah, persundalan, ceti haram dan rangkaian perjudian haram di seluruh Malaysia. Beliau juga menguasai sistem maklumat berkomputer polis.
Dari apa yang diceritakan oleh Raja Petra, sebahagian besarnya bermula dengan perseteruan antara Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Mohd. Johari Baharom dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Puncanya, kata beliau, kerana Musa menghapuskan kongsi gelap atau sindiket jenayah yang, menurut beliau, bersekutu dengan Johari. Tidak ada jawapan pasti kepada persoalan adakah Musa melakukan tindakan itu untuk memastikan tidak ada pesaing lagi yang mengganggu sindiket jenayah tertentu?

Apa yang cuba digambarkan sebagai persekongkolan Johari dengan sindiket jenayah tertentu tidak diketahui oleh sesiapa pun sehinggalah sebuah laman web penuh misteri tiba-tiba-tiba muncul mendedahkan Johari membebaskan tiga orang yang ditahan di bawah Ordinan Darurat. Johari dituduh menerima rasuah RM5.5 juta untuk membebaskan tahanan-tahanan itu.

Badan Pencegah Rasuah (BPR) terus melancarkan siasatan. Johari di ambang kehancuran.

Johari tidak berdiam diri. Beliau bertindak balas. Menurut Raja Petra, eliau mengancam akan mendedahkan tindakan Majlis Tertinggi Umno membuat keputusan mensabotaj bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Moahamad dalam pemilihan perwakilan Umno Kubang Pasu tahun lalu.

Tindakan Majlis Tertinggi itu merupakan pencabulan perlembagaan Umno. Jika perkara itu didedahkan, kesemua ahli Majlis Tertinggi mesti meletakkan jawatan, termasuk Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (sila baca Dolahgate).

Akhirnya, kata Raja Petra lagi, persetujuan dibuat. BPR lalu mengumumkan tidak ada kes ke atas Johari. Sebagai balasannya, Johari tidak akan membuka mulut mengenai peranannya dalam mensabotaj Dr Mahathir seperti yang diputuskan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno itu.

Selepas itu, Johari cuba memusnahkan Musa. Menurut Raja Petra, beliau marah apabila mendapat tahu orang di belakang laman web itu ialah Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee. Wan dikenali sebagai "running dog" Musa. Beliau mengarahkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Ramli Yusof untuk mengambil tindakan ke atas Goh Cheng Poh atau 'Tengku' Goh.

Bukan setakat itu, siasatan juga dimulakan ke atas ketua 'Tengku' Goh, iaitu BK Tan. Dalam akuan berkanun ASP Mior Fahim Ahmad, BK Tan disebutkan oleh beliau sebagai "mempunyai perhubungan yang amat baik dengan Tan Sri KPN dan akan mendengar setiap cadangan dan nasihat BK Tan"

Bagaimanapun, Johari terpaksa mengalah kerana Musa tidak bersendirian. Peguam Negara dan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) bersama-samanya.

Tetapi, sebagai ahli politik, Johari bijak. Beliau cepat-cepat mencapai kata sepakat dan membiarkan begitu sahaja pegawai-pegawai polis yang sebelum ini digunakannya untuk menyaiasat Tan dan Goh, kata Raja Petra. Hampir kesemuanya kini menghadapi tindakan BPR.

Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar pernah mendesak Perdana Menteri menyiasat dan mengambil tindakan terhadap apa yang didakwa sebagai pakatan Ketua Polis Negara, BPR dan Peguam Negara .

"Jika Perdana Menteri benar-benar tidak tahu atau sengaja tidak mahu mengambil tahu, amat malanglah negara ini mempunyai Perdana Menteri seperti itu sedangkan ketiga-tiganya berada di bawah bidang kuasa Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri," katanya.

Adakah Perdana Menteri tidak tahu? Jika tahu, mengapa Perdana Menteri tidak bertindak? Menurut Raja Petra, tangan Perdana Menteri terikat.

Perdana Menteri, kata Raja Petra, sebelum ini mengarahkan KPN menahan rakan kongsi anaknya, BSA Tahir ditahan di bawah Seksyen 8, Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Penahanan di bawah Seksyen 8, sama seperti yang ditetapkan ke atas lima pemimpin Hindu Rights Action Force (Hindraf) baru-baru ini, tidak memerlukan orang yang ditahan menjalani soal-siasat polis selama 60 hari, seperti yang diharungi oleh mereka yang ditahan di bawah Seksyen 73 ISA. Penahanan di bawah Seksyen 8 adalah di bawah bidang kuasa Menteri Keselamatan Dalam Negeri, jawatan yang dipegang Perdana Menteri sendiri.

Jika Tahir disiasat polis, menurut editor Malaysia Today itu, akan terdedahlah siapa lagi yang terlibat dalam tindakan Scomi mengeksport komponen nuklear ke Libya. Perkara itu amat berbahaya kerana Scomi adalah syarikat milik Kamaluddin, anak Perdana Menteri. Jika siasatan membuktikan Kamaluddin tahu tindakan Tahir menggunakan Scomi untuk mengeksport komponen nuklear ke Libya, kepala Kamaluddin terpaksa diserahkan kepada Amerika Syarikat.

Persoalan yang lebih penting ialah di manakah Tahir sekarang? Adakah beliau berada di Kem Tahanan Kamunting? Jika tidak, di mana?

Raja Petra mendakwa, Tahir tidak ditahan. Beliau kini menikmati perlindungan untuk memastikan beliau tidak dapat disentuh oleh Cawangan Khas dan CIA.

Perdana Menteri, kata Raja Petra, sebenarnya tidak berkuasa penuh. Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Ketua Pengarah BPR mempunyai "unholy trinity" mereka (menurut Answers.com, "unholy trinity" sering dirujuk kepada tiga entiti yang disifatkan jahat). Mereka akan berkhidmat kepada Abdullah, kata Raja Petra, selagi Abdullah tidak mengancam kepentingan mereka.

Skandal mensabotaj Dr Mahathir, skandal pengeksportan komponen nuklear ke Libya oleh Scomi dan skandal Oil-for-Food sudah cukup untuk menyahkan Abdullah. Tetapi semua itu akan hanya berlaku jika Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Ketua Pengarah BPR memutuskan untuk menyiasat beliau. Dan kelihatanya kini, seperti diungkapkan dalam tulisan Raj Petra, "tidak ada keslah".

Dari apa yang ditulis oleh Raja Petra itu, timbul persoalan yang lebih besar - siapakah yang berkuasa ke atas negara ini? Tulisan itu bagai menggambarkan Perdana Menteri dikuasai "unholy trinity". "Unholy trinity" pula kelihatan dikuasai oleh BK Tan. Seperti yang diketahui umum, polis sering dituduh "polis raja di Malaysia" dan bukannya "Polis Diraja Malaysia".

Jika benar BK Tan menguasai Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Ketua Pengarah BPR, adakah dia menjadi "raja di Malaysia"? Adakah dia pemerintah sebenar negara ini yang menguasai Umno, Barisan Nasional dan pentadbiran Abdullah?


[UPDATE]

KENYATAAN SAMM JOHOR - KLIK DI SINI


No comments: