Thursday, January 6, 2011

Teh Ais Dua Ringgit?? Pundek !!


Memang Pundek!!

Kenapa di hari yang mulia ini, hari aku mencecah umur 30, aku telah dikejutkan dengan beberapa surprise?!!

Pertama sekali ialah seawal saat pertama 5hb Januari, harga minyak RON97 telah mencecah RM2.40 untuk setiap liter. Kurang 30sen dari ketika Paklah menaikkan harga minyak sehingga RM2.70 seliter!! Jadi apa bezanya pentadbiran Najib dan Paklah?

Kedua, aku sekali lagi terkejut Khairy setelah mentelaah segelas teh ais yang regular perisanya. Bila aku tanya berapa harganya, dengan muka tidak bersalah makcik tu kata dua ringgit ! Aku terkedu seketika... sejak bila harga teh ais telah diselaras bagi memudahkan kerja kira-kira??

Tolonglah jangan terkejut, ini bukan di restoran berjenama, ini bukan di coffee house separuh terkenal dan yang paling mustahak, teh ais dua ringgit ini bukan dihirup di kedai mamak Shah Maju 786!! Teh ais dua ringgit didapati di salah sebuah 'gerai' yang terdapat di perkarangan stesen bas Terminal 1 Seremban!! Tahap warong bhai!!

Harga terakhir yang pernah aku bayar untuk segelas teh ais sebelum ini ialah RM1.50 di cafe office. Tetapi hari ini harga teh ais di warong-warong biasa pun sudah mencecah RM2.

Sebelum nie aku tak terkejut bila Nasi Goreng USA harganya RM7 tak termasuk harga air. Aku tak terkejut sebab itu kedai mamak dan aku akan pastikan itulah kali terakhir aku makan di kedai mamak, dan kali terakhir juga aku order Nasi Goreng USA! Aku masih trauma dengan harga teh ais yang setinggi RM2 di warong kopi stesen bas. Trauma bila memikirkan apakah balanya rakyat Malaysia dengan harga-harga untuk keperluan harian selepas ini.

Teh ais adalah minuman pilihan bagi mereka yang bersarapan mahupun minum petang. Cuba kita andai sekiranya teh ais salah satu menu harapan kita, RM2. Nasi lemak lauk telur dengan paru/kerang/sotong, RM4. Sarapan kita hari ini ialah RM6.

Makan tengah hari berapa pulak? Takkan RM5 termasuk air limau ais?? Minum petang kita terpaksa kita skip selepas ini kerana bajet dah lari. Makan malam berapa pulak kalau nasi goreng USA regenya RM7 sepinggan??

Tapi rakyat Malaysia memang steady, diorang apa kisah kalau semua harga barang naik melambung. Sebab itu mereka masih pangkah Barisan Nasional. Ketuanan Melayu mesti diagongkan sebab kalau takde ketuanan melayu, takkan ada orang melayu yang ada tanah hari nie, kalau tak kerana ketuanan melayu, mana mungkin ada jutawan melayu yer tak?

Jadi teruskanlah menyokong kerajaan 'prihatin', setakat RM2 untuk teh ais apa ada hal... Air tin coke pun baru RM1.60 satu tin, maka minum coke sajalah untuk sarapan... Pundek !!


EDYES @ edyesdotcom
edisi melepaskan emosi...

6 comments:

ISA said...

kah..kah..kah...

mat cool dah mengamuk... kah..kah..kha...

adoiiii... senak perut gua baca n3 lu..., nanti gua mintak sahabat2 yang buat banner boikot mamak tu... tolong buatkan banner boikot kedai2 melayu yang mencekik darah ni...

Atau lu repot jelah kat Ismail Sabri tu... kan dia kata nak pantau... muakakakakahhhh..

Happy Birdday broooo... baru 30 tahun... hehehe... semoga berjaya hendaknya...

Edyes said...

kah kah kah...

kalau dia ketuk macam ini punya kuat, saya tak kesah... tapi dia ketuk kuat macam ini!!

wah kuat betul awak ketuk kepala saya...

saya menunjukkan eksyen nye saje...

(sedutan dari filem Masam2 Manis)

BUJANG SUSAH said...

Kah..kah..kah..kah... Tak payah buat2 terperanjat khairy tu.. buat2lah terperanjat bik mama (badak) Kah..kah..kah..kah...

malaysiandotcom said...

kahkahkahkah padam muka lu edyes.kahkahkah

Pengumuman...~~~~!!!!
Kepada pengunjung2 blog wa,dan blogger2 yang meng link kan blog wa yang dahulunya ketuapolis.blogspot.com,kini telah bertukar kepada URL (http://malaysiandotcom.blogspot.com) mohon kerjesama lu all blogger kasi ejas sikit ok la.tq

Natasha said...

Itu pasal la sy selalu skip makan tghr kalau dah ambik makan pagi...
Di kantin makan pagi termasuk nescafe tarik lebih kurang RM 4.50 /5.00...

1 Malaysia benteng negara....
Rakyat Malaysia taat setia....
1 Malaysia untuk semua.....

bunbinban said...

lu bawak bekal je la bro. bawak byk sket pastu lu pakat jual lak...ha ha ha...nak idup bro. kalau dorang jual 2 hengget, lu jual sengget duposen. gerenti laku bro...mail sabri tu ckp pandai la...blk kawasan mkn nyuruk2 dlm opis...ha ha ha...tak larat nak layan anak2 beruk dia yg nganga tunggu di suap...