Tuesday, October 26, 2010

Anak Klate Gedebe !!??


Catatan santai saya dalam entri sebelum ini (di sini) telah disalah erti sehingga ada yang menyamakan edyes dengan UMNO lahanat.

Jangan salah faham, saya adalah penyokong kuat negeri kelantan, tetapi bukan dalam bolasepak lebih-lebih lagi ketika bertemu N.Sembilan.

Adakah saya benar-benar memperlekeh anak kelantan? saya jawab berbentuk point di bawah;

1. Dalam entry ini, saya tulis sebagai catatan santai. Oleh itu, seharusnya ia dibaca dgn santai dan ada part yang sayay berseloroh (jenaka).

2. Dalam keadaan ngantuk akibat kurang tidur selama beberapa minggu, saya lupa nak masukkan satu point untuk menghentam FAM, iaitu saya sangat TIDAK bersetuju Sathiananthan digangtung ketika perlawanan S/F dan final edisi kali ini. kalau nak gantung, sila gantung lepas Final. Ini kata-kata dari seorang penyokong N.Sembilan.

3. Saya sangat menghormati TGNA, Saya sanjung Husam, dan saya kerap kali membuat kenyataan dalam blog edyesdotcom bahawasanya, kita harus amalkan dasar pandang Kelantan! kerana negeri 98% orang melayu ini tetap hebat walaupun 188 projek telah dibekukan oleh pusat.

4. Melayu kuasai ekonomi kelantan, adakah kerana faktor orang cina adalah minoriti? Kuala Pilah kampung den pun melayu menjadi majoriti dan cina minoriti, tetapi dalam 10 kedai di pekan K.Pilah, satu sahaja kedai melayu. Kalaulah susuk seperti TGNA memerintah Malaysia sejak tahun 50an, mungkin hari ini melayu menguasai lebih 30% kuasa ekonomi dalam negara.

5. Mengenai perkara gedebe kelantan mencalarkan kereta. Ini berlaku kepada rakan2 saya ketika final tahun lalu. Dan niat saya berseloroh dengan tidak bermaksud untuk double standard kepada saudara pembaca yang menyokong Kelantan.

6. Saya taknaklah cerita apa yang berlaku tahun lepas di mana depan mata saya anak nogori kena belasah. Masa tu baru pukul 3 petang, game belum mula lagi, kelantan belum kalah lagi, tetapi telah ada yang menjadi mangsa. Saya sendiri meleraikan pembelasahan itu sebab saya pakai baju merah dan buleh kecek klate deh, jadi saya sedikit berani. Dalam peristiwa tu juga, ramai anak kelantan yg cuba meleraikan dan memaki hamun gedebe yang buat hal tu.

7. Semua kena faham, bukan semua yang gedebe negetif, ada juga yang gedebe positif. Bagi saya, menjadi gedebe adalah tidak salah malah digalakkan, tetapi biarlah gedebe yang positif contohnya gedebe terhadap FAM, gedebe terhadap UMNO.

8. Kepada pengomentar yang marah kepada penulisan ini, harap dapat baca semula dan kali ini biarlah dalam intonasi santai. Sayang sekali jika anda tidak kenal pendekatan saya terhadap negeri Kelantan.

9. Jika berkesempatan, anda boleh tanya blogger Topeng Perak Unmasked apakah edyes seorang yang memusuhi anak kelantan? sedangkan anak cina pun saya tidak sesekali ingin bermusuh inikan pula anak melayu kelantan. Kawe rama saing2 nge ore klate, jange demo maroh ko kawe deh...

10. Akhir sekali ingin saya nyatakan, saya adalah antara individu yang cuba membuka minda rakyat Malaysia supaya mereka sedar dan arif bahawa penyokong kelantan sebenarnya telah dianiaya oleh media arus perdana dan juga oleh FAM itu sendiri.

Apapun, tak salah kalau saya katakan bahawa N.Sembilan akan mempertahankan kejuaraan. hahaha nantikan entry analisis perlawanan akhir sehari sebelum sepak mula. Hari ini kita raikan proses penamaan calon di Galas dan di Batu Sapi.

3 comments:

Unknown said...

brehhh.. maaf klu ambo bsikap agak krass.. ckup kmi ore klate dihina2 di media massa.. wlaunpn kta blainan ngeri.. kta bersatu dlm menjahanamkn umngok!

Anonymous said...

kawe pehe kecek demo...

Anonymous said...

haha...org nogori memang hebat...lps nie sarawak lak masuk final taun dpan..haji zaki yg coach..bereh tue...