Friday, June 20, 2008

Yong Teck Lee terbabit rasuah RM5 juta ?

Yong Teck Lee disiasat terbabit rasuah RM5 juta

20/06/2008 12:32pm utusan

KOTA KINABALU 20 Jun – Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee kini disiasat kerana disyaki terlibat dalam satu kes rasuah membabitkan RM5 juta yang didakwa dilakukan ketika beliau menjadi Ketua Menteri Sabah.

Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan memberitahu Utusan Malaysia di sini hari ini, BPR sedang menyiasat pembabitan Yong itu ekoran satu pendedahan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.

Semalam, Mahkamah Tinggi diberitahu Teck Lee telah mengarahkan pembayaran lebih RM5 juta hasil keuntungan jualan saham syarikat milik kerajaan negeri Sabah kepada ejen pilihannya pada 1996.

edyes wrote:

Sah lah ! dah habis modal !!

Begini, kita rakyat Malaysia semuanya dah semakin matang dengan politik yang di bawa oleh BN. Kita semua dah celik akal, bukan mudah untuk menghadam mana-mana maklumat yang diusulkan, kena pulak maklumat tersebut datangnya dari akhbar yang telah diboikot.

Persoalan : Kenapa selepas 12 tahun perkara itu berlaku baru hari ini nak ambil tindakan ? adakah ada kena mengena dengan pengusulan undi tak percaya oleh Yong Teck Lee ?

Ini bermakna, jika anda mengikut arus BN, jika anda masih dalam BN, dan jika anda menyokong pucuk pimpinan, maka anda tergolong daripada pemimpin yang 'imune' kepada tuduhan bersabit rasuah. Kesimpulan yang mudah kan ?

Saya ulang lagi kesimpulan ini dari sudut berbeza. Jika seorang pemimpin itu sokong paklah, maka BPR pun tak boleh nak siasat. Jika pemimpin itu menentang pucuk pimpinan, siasatan segera dilakukan.

Rakyat Malaysia sekalian, jika benarpun ada rasuah di sana, sepatutnya perkara ini telah pun selesai di mahkamah. Seharusnya hukuman sudah dijatuhkan. Tetapi ini berlaku setelah seorang pemimpin dari sabah menyatakan ketidakpercayaan terhadap PM, yakni dengan harapan negeri Sabah lebih diberi lebih perhatian.

Adakah ini modal penghabisan dari paklah ??

Saya rasa ramai lagi pemimpin UMNO yang terlibat dengan rasuah sebab itu mereka mempertahankan UMNO !

Kita semua ada akal fikiran, gunakanlah. Jangan simpan kat 'lemari'.

No comments: