Wednesday, October 15, 2014

Di Antara Ahli Parlimen Ikat Perut dan Rakyat Lehernya Terjerut

Kenyataan Media
15 Oktober 2014

Di Antara Ahli Parlimen Ikat Perut dan Rakyat Lehernya Terjerut

TANGGAL 13 Oktober 2014, perbicaraan kes aksi BlackOut 505 depan Parlimen Malaysia berlangsung di Mahkamah Jalan Duta dengan 7 orang saksi pendakwa ditampilkan. Perbicaraan yang dijadualkan berlangsung sehingga Jumaat akhirnya ditangguhkan ke bulan November.

33 orang aktivis menghadapi pertuduhan tanpa wajah pemimpin politik mengimbau rasa solidariti rakyat yang mengimpikan demokrasi luhur terpancar di bumi Malaysia. Mereka datangnya dari dekat dan jauh, ada yang dari Johor, Pahang, Kedah dan dari seluruh pelusuk negara.

Mereka yang dari jauh menumpang di rumah teman-teman yang tinggal di sekitar Lembah Kelang, ketika rehat tengahari ada yang berkongsi sepinggan nasi tetapi masih terus tertawa dan bercerita persoalan melawan rejim yang menindas rakyat. Tiada sekelumit rasa kegusaran dan kepayahan yang terpancar dari wajah mereka.

Ketika yang sama juga, di Parlimen sedang berlangsung perbahasan Bajet 2015. Kerusi-kerusi kosong ketika Ketua Pembangkang membahaskan bajet bukan hanya berlaku di sebelah Barisan Nasional tetapi juga beberapa gambar menunjukkan di sebelah Pakatan Rakyat juga banyak yang kosong. 

Dalam bajet ini banyak lagi kelompongan dan ketidakpastian dalam aspek kebajikan buat rakyat tetapi apa yang pasti ialah kenaikan gred gaji Ahli-Ahli Parlimen.

Saya menolak kenaikan gaji Ahli Parlimen ketika rakyat sedang bergelut dengan bencana kenaikan harga bahan bakar yang akan menyeret sama kenaikan kos sara hidup. Apa hujahnya untuk menghalalkan kenaikan gaji Ahli Parlimen? 

Kononnya Ahli Parlimen ini terpaksa mengikat perut. Ahli Parlimen juga perlu ingat akan hujah Perdana Menteri yang mendesak rakyat untuk mengubah cara hidup ketika kenaikan harga bahan api satu ketika dahulu.

Kenapa wujud double standard? Rakyat dipinta mengikat perut tetapi Ahli Parlimen pula akan menikmati kenaikan gaji? Mengapa tidak dinasihatkan sahaja Ahli Parlimen ini untuk mengubah cara hidup dahulu. 

Mengapa tidak, ahli parlimen memulakan kempen kesederhanaan. Dari yang berkereta mewah tukar kepada kereta yang sederhana. Daripada yang sering berkunjung ke Coffee House hotel, ubah saja kepada warung-warung atau foodcourt. Namun sering kali dilihat apa yang berlaku adalah sebaliknya, sebelum jadi ahli parlimen berkenderaan biasa-biasa tetapi sesudah menjadi ahli parlimen, vellfire menjelma, dan pelbagai lagi.

Adakah Ahli Parlimen ini mempunyai kasta yang berbeda dari rakyat kebanyakan? Jika rasa sulit menjadi Ahli Parlimen dan terbeban, mengapa sibuk menawarkan diri mahu menjadi Ahli Parlimen hinggakan sanggup menipu pilihanraya dan mencantas sesama kawan?

Ahli Parlimen BN senang kerana mereka bukan sahaja menerima gaji Ahli Parlimen tetapi juga secara peribadinya ramai antara mereka yang dilantik ke pelbagai jawatan dalam Kerajaan selain Menteri Kabinet hingga menjadi pengarah itu dan ini yang membawa imbuhan hingga belasan dan puluhan ribu ringgit setiap bulan.

Contohnya Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, adakah dia tergolong dalam kelompok mengikat perut? Berapa jumlah rumah dan kereta mewah yang mampu beliau beli hasil daripada menduduki kerusi empuk di Tabung Haji, begitu juga dengan Ahli Parlimen BN yang lain.

Ahli Parlimen BN biasa pun tidak perlu bersusah payah kerana mempunyai peruntukan pembangunan kawasan Parlimen masing-masing. Perbelanjaan pejabat khidmat Ahli Parlimen dan kakitangan tambahan juga mempunyai saluran bantuannya dari Kerajaan.

Kepada Ahli Parlimen PR, saya mengakui benar anda susah dan kesempitan tetapi amat mengecewakan apabila anda menerima kenaikan tangga gaji ini. Sepatutnya peruntukan-peruntukan seperti yang disebut di atas lah yang perlu diperjuangkan oleh Ahli Parlimen PR. Mereka menang dengan undi rakyat maka hak peruntukan kawasan juga harus diuruskan oleh Ahli Parlimen sendiri.

Semalam Ketua Pembangkang sebelum mengakhiri ucapan perbahasan beliau mengakui sokongan terhadap kenaikan gaji tersebut yang dikatakan munasabah itu.Seharusnya Ketua Pembangkang menolak kenaikan gaji tersebut dan memberikan cadangan agar pegawai-pegawai khas Ahli-Ahli Parlimen ini di bawa masuk ke dalam satu skim gaji yang dibayar oleh Kerajaan seperti juga kaedah pembayaran gaji Ahli Parlimen.

Tanpa pasukan penyelidik dan pegawai khas, apakah Ahli Parlimen mampu meningkatkan mutu dan prestasi perbahasan di Dewan Rakyat. Mampukah Ahli Parlimen secara keseorangan menguruskan hal-hal rakyat saban hari di kawasan mereka? Mengapa tidak disuarakan hal-hal yang menjaga kebajikan pegawai mereka sendiri.

Cadangan ini juga mesti hanya melantik pegawai khas dan penyelidik yang berkaliber bukan hanya membawa rakan atau penyokong sebagai peneman yang tidak memberi nilai tambah kepada prestasi di Parlimen dan di kawasan.

Tetapi nampaknya Ahli Parlimen PR kelihatan lemah terkulai setakat ini. Hanya menerima kenaikan ini walhal inilah kesempatan terbaik yang ada untuk memperjuangkan hak demokrasi. Malah seharusnya mengembalikan hak dana pembangunan kepada Ahli Parlimen tanpa mengira anutan politik kepartian dan juga memperjuangkan pegawai sokongan mereka yang bekerja keras siang dan malam membantu berkhidmat untuk rakyat.

Dalam hal sama, Kerajaan-kerajaan negeri PR juga sepatutnya mengumumkan jika BN bertindak adil mengembalikan dana pembangunan dan lain-lain hak wakil-wakil rakyat PR mengikut lunas demokrasi, maka di peringkat negeri juga ADUN BN akan menerima layanan yang sama. Malah tidak salah jika dimulakan dahulu agar menjadi contoh lebih baik.

Akhirnya, sekali lagi saya ingin merakamkan kekecewaan kepada Ahli Parlimen BN dan lebih lagi kepada Ahli Parlimen PR jika hanya menerima kenaikan gaji ketika rakyat sedang bergelut mencari sesuap nasi sehari-hari. Malah dari segi pencapaian atau persembahan wakil rakyat di Dewan Legislatif itu juga harus diselia dengan KPI atau sistem penilaian lain. 

Rakyat tidak mahu wakil rakyat yang bisu dan makan gaji buta sahaja atau wakil rakyat yang masuk ke Dewan sebentar, tekan butang komputer tanda sudah log in, kemudian keluar ke kafetaria berbual seketika dan selepas itu terus menghilangkan diri. Atau juga wakil rakyat yang hanya masuk untuk bercakap kosong dan membuat bising menjadikan Dewan Tertinggi Legislatif itu seperti pentas hiburan sarkas sahaja.

Saya masih ingat lagi bagaimana Ahli Parlimen Teluk Kemang melintasi kelompok demonstran yang hadir ke Parlimen untuk menghantar memorandum menolak kenaikan harga minyak dan GST baru-baru ini. Bukan sahaja angkuh tidak turur bertegur sapa malah sewaktu kenderaannya menghampiri tempat demonstran berkumpul, beliau secara sengaja mengambil akhbar dan membaca tanpa memandang langsung ke arah rakyat yang sedang menunjuk rasa. 

Inikah citra wakil rakyat penuh keangkuhan yang diperlukan oleh negara ini?

Che'GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

2 comments:

thunder65 Storm said...

Dulu aku bersemangat betul nak tengok pertukaran kepimpinan
tapi sekarang aku confuse..sbb yag baru dapat kuasa tak bayak beza dgn yg dah jadi Puaka.

Benarlah ramai berpolitik sebenarnya utk perut sendiri..wayang je.

Akhirnya jalan terbaik letakkan keyakinan kpd Yang Satu
Yang janjiNya Pasti.....

Rakray sentiasa menjadi alat sahaja.

Miss Vee said...

OMG … What The Hell ??
KLIK HERE !!

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan