Thursday, August 11, 2011

SPR Mendahului JPN Dalam Proses Memadam Maklumat Isacc Yavon !!



Lewat petang semalam, blog edyesdotcom telah buat pendedahan bahawa penama Isacc Yovan A/L K Pitchay mempunyai 2 kad pengenalan yang telah diambil dari JPN. Sila rujuk ke entri PECAH LAGI!! Isacc Yovan Boleh Mengundi 2 Kali di Parlimen Lembah Pantai !! 

Ketika bersahur hari ini, seorang pengguna facebook telah memaklumkan kepada saya bahawa setelah beliau usul periksa dalam sistem semakan SPR, beliau mendapati salah satu nombor kad pengenalan yang membawa kepada pengundian di lokaliti R/Pangsa Seri Pahang dalam daerah mengundi Bukit Bangsar, telah DIPADAMKAN. Semakan oleh pengguna facebook tersebut dilakukan jam 1.30 pagi bertarikh hari ini.

Apabila saya usul periksa semula dalam sistem SPR dan mendapati rekod nombor kad pengenalan 630124035077 telah tiada tiada. Lihat gambar di bawah hasilnya;



Namun demikian, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh juga ke tanah. Kerja keras SPR hingga lewat malam untuk menyembunyikan penipuan demi penipuan tidak disinkronasikan dengan sistem semakan JPN. 

Walaupun SPR telah memadam maklumat yang menunjukkan Isacc Yavon boleh mengundi dua kali dengan menggunakan dua kad pengenalan (yang juga dua nombor kad pengenalan), namun nombor kad pengenalan kedua Isacc Yavon itu masih berada dalam sistem maklumat JPN. Mungkin ini satu lagi peluang untuk JPN dipersalahkan sepertimana yang berlaku dalam kes Mismah.

Lihat gambar di bawah, kali ini saya printscreen waktu dan tarikhnya sekali;

sila besarkan gambar untuk melihat tarikh dan waktu
Sekarang komplot SPR dan JPN sudah terbongkar dan terperangkap. Mungkin jika mereka padam kedua-duanya serentak, maka agak susah untuk kita trace di mana kepincangan SPR dan JPN. 

Hanya nombor kad pengenalan Isacc Yavon yang kod lahirnya '10' sahaja yang tinggal dalam daftar pemilih dan yang kod lahirnya '03' telah hilang. Tetapi dalam sistem semakan JPN, kedua-dua nombor kad pengenalan ini masih wujud dan saya sempat merekodkan kesemuanya.

Sekarang mari kita sama-sama nantikan, bilakah mereka akan padam pula rekod kad pengenalan dalam sistem maklumat JPN pula setelah berjaya dilakukan dalam daftar pemilih SPR 'tanpa disedari'.

Kepada rakan blogger lain yang banyak buat pendedahan pengundi 'double' ini, sila usul periksa semula maklumat tersebut kerana ianya tidak kekal begitu sahaja. Ini kerja kacang sahaja bagi mereka, sedangkan rekod imigresen Altantuya pun mereka boleh padam, inikan pula rekod daftar pengundi yang begitu mudah dimanipulasi oleh badan yang serba tidak amanah.

Kesempatan ini juga, saya cabar Kerajaan Malaysia supaya membubarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana badan yang diamanahkan untuk menjadi nadi terpenting demokrasi negara ini sudah tidak boleh dipercayai. Rakyat wajar dianugerahkan sebuah badan berkecuali baru yang menguruskan pemilihan wakil rakyat dan kerajaan pemerintah menggantikan SPR yang dilihat tidak lagi kredibel kerana didapati begitu condong membantu kerajaan sedia-ada mengekalkan kuasa!

Cabaran saya ini jangan sesekali dipandang enteng. Berwaspadalah wahai Kerajaan Malaysia, apabila majoriti rakyat yang cintakan demokrasi sudah mula mengugut !!

3 comments:

otaklunyai said...

Ya Allah sesungghnya kami ini lemah dan tidak mampu melawan mereka yg zalim ini tanpa izin Mu Ya Allah... mereka yg zalim ini disokong oleh berbagai kumpulan yg jelas melakukan penyelewengan dan penipuan yg boleh menjejaskan maruah dan keselamatan masyarakat, agama Islam dan tanah air kami Ya Allah... Kami dengan segala kelemahan dan hina bermohon bantuan dari Mu Ya Allah supaya kami, anak-cucu kami dan negara kami diselamatkan dari fitnah oleh pemimpin2 kami sendiri yg berbuat zalim demi mempertahankan kuasa dan darjat mereka. Ya Allah Kau timpakanlah balasan yg setimpal dan Kau hinalah mereka ini agar menjadi pengajaran kepada masyarakat kami Ya Allah... Di atas segala KemuliaanMU, KebesaranMU, KegagahanMU, IhsanMU dan diatas keberkatan bulan yg mulia ini dan puasa hamba2 Mu yg teraniaya ini kabulkanlah doa kami yg terniaya ini Ya Allah... Amin Ya Rabbal Alamin.

Art Pokon said...

Buat report polis banyak-banyak terhadap kes ini. SPR dan JPN harus bertanggungjawab. Langsung tidak ada ulasan untuk dijawab hanya jawapan macam budak tadika oleh Timbalan SPR...phirahhh ....rakyat tidak bodoh macam depa....

miji said...

Maka kantoi la SPR yang kata tak boleh padam nama pengundi sesuka hari, tak boleh padam nama pengundi yang dah meninggal sebab tak de waris yang pohon, Sekarang dah kantoi, Anytime SPR boleh padam nama & tak mustahil boleh tambah nama sesuka hari.