Monday, July 21, 2008

Husam : Cubaan Paklah Pecah Belah PAS

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu menabur benih perpecahan dalam PAS apabila menyatakan beliau telahpun tiga kali bertemu pemimpin peringkat tertinggi PAS.

"Pengumuman sebelah pihak oleh Abdullah tentunya ada motif tersirat. Jujurkah Abdullah bila beliau umumkan pemimpin 'decision-makers' PAS telah tiga kali menemui beliau?

"Atau beliau sedang memainkan PAS dengan satu strategi politik dengan umpan yang enak? Sekurang-kurang, dalam keadaan terlalu terdesak, beliau boleh mencapai matlamat politik jangka pendek," katanya Husam dalam laporan yang disiarkan oleh Harakahdaily malam ini.

edyes wrote:

Seperti yang kita maklum, seperti entri dari sheih kickdefella sebelum ini, seperti yang diwar-warkan oleh abang bakaq si penarik beca sejak sekian lama. Mereka-mereka ini menggelumpur sejak sekian lama kerana membayangkan betapa adakah logic perkara ini untuk dibicarakan diperingkat tertinggi PAS.

Saya juga telah menggelumpur sejak paklah menyebut perihal perjumpaan PAS-UMNO. sila refer entri di sini yang menunjukkan betapa saya tidak bersetuju jika terdapat unsur-unsur bantuan pernafasan kepada UMNO kononnya atas dasar melayu dan Islam.

Saya sangat yakin bahawa tiada ruang lagi bagi UMNO untuk mendapat pertolongan dari PAS apabila pemerintahan kerajaan Barisan Nasional kian sampai ke penghujungnya. Saya confiden bahawa PAS lebih mudarat jika bersama UMNO berbanding jika membentuk sebuah kerajaan berkebajikan bersama Pakatan Rakyat. Amat jauh perbandinganya, amat ketara kebaikkanya berjuang bersama Pakatan Rakyat. Susah sama susah, senang sama senang, menuju ke Putrajaya!

Namun, setelah paklah mengumumkan bahawa beliau telah bertemu dengan 'pimpinan tertinggi PAS', ianya amatlah mengejutkan. Adakah ianya pengumuman sebelah pihak yang bermotif? Maka kita nantikan penafian dari pihak PAS dan apakah pula reaksi dari rakan seperjuangan Pakatan Rakyat?

Kini, kredibiliti paklah pula menjadi pertaruhan. Jika selama ini mereka sering mempersoal kredibiliti DSAI dalam menabur kata-kata, kini tiba giliran untuk paklah dipersoalkan. Apakah paklah bermotif untuk memecahbelahkan PAS dan Pakatan Rakyat? Inikah yang dikatakan politik jangka pendek yang 'murah'? Paklah tidak lagi menggunakan pahlawan-pahlawan perangnya untuk membuat dakyah. Kini, beliau sendiri yang mencanang untuk menyelamatkan saki baki juaknya.

PAS akan terus maju bersama Pakatan Rakyat. PAS-UMNO adalah satu mimpi di siang hari. Alasan demi melayu dan demi Islam adalah umpan bagi menyelamatkan sebuah parti yang bakal terkubur !

No comments: