Friday, December 30, 2011

Trend Duit Zakat Dijadikan Pendahuluan Bermula di Melaka ?




Rupanya kes penyalahgunaan wang zakat Amil kehormat Jamil Khir bukanlah merupakan kes ulung, ada lagi kes penyalahgunaan wang zakat dengan jumlah yang jauh lebih besar - RM 13.85 juta, untuk menyelamatkan pembinaan sebuah kompleks pejabat.

Tindakan pihak berwajib menggunakan duit zakat untuk membina kompleks Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) yang berharga RM13.85 juta amat dikesalkan. Fakta ini dilaporkan dalam Laporan Tahunan Ketua Audit Negara 2010 bagi negeri Melaka. 

Lebih malang apabila isu ini dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), mereka menyatakan tiada unsur rasuah dan penyalahgunaan kuasa. SPRM memberikan jawapan bahawa wang RM13.85 juta yang digunakan untuk membina Bangunan MAIM tersebut adalah wang lebihan Zakat.

Sejak bila diturunkan dalil dan nas yang mengharuskan wang zakat digunakan untuk membina bangunan MAIM?

Maka tidak hairanlah jika duit KWSP disalahguna, duit Tabung Haji dikelepet, duit simpanan rakyat dalam PNB juga jadi mangsa untuk bail-out konglomerat yang di ambang bankrupsi. Semua ini tidak diherankan dan tidak pelik kerana di negara Islam ini, duit zakat untuk fakir miskin pun tergamak dikorbankan untuk kos guaman.

Semua hak rakyat ini dapat diselamatkan hanya dengan memberi laluan dan menyatakan sokongan kepada kempen ABU. Kempen Asalkan Bukan Umno adalah gerakan terbaik rakyat untuk menyelamatkan negara ini, selagi ada. Percayalah, Asalkan Bukan Umno adalah satu penyelesaian... Ayuh selesaikan Umno dengan semangat dan iltizam - Asalkan Bukan Umno


EDYES @ edyesdotcom



No comments: