Wednesday, September 16, 2009

Proton oh Proton

Berikut adalah petikan daripada beberapa komen di blog rakan saya topeng perak; sila hayati...

Kes harga kereta nie cerita lama, memang dari awal PROTON ditubuhkan orang Malaysia yang beli kereta dah kena TIPU HIDUP-HIDUP oleh Tun M.

Disebabkan adanya PROTON Kejaan terpaksa wujudkan AP kononya untuk secure PROTON. Tapi dalam masa yang sama KRONI yang kembung perut dapat lesen AP. Biasa kita dengar cerita AP KING punya kaya sampai boleh ada Helikopter dan Jet peribadi, Bisnesnya? AP yang dianugerahkan oleh orang Kerajaan atau lebih tepatnya um-NGOK.

Kita beli kereta Proton, bayar pada harga yang tinggi dari sepatutnya. Kereta Pesona H Line harga 56k hampir sama dengan harga Toyota Altis di Labuan 64K, Tapi kualiti jauh berbeza.

Selagi ramai la BANGSAT-BANGSAT TOTOK um-NGOK yang tak sedar diri masih bernafas dan tak insaf-insaf selagi itulah pemimpin um-NGOK nie akan memperBODOH-BODOHKAN rakyat MALAYSIA.

-Zackry-


proton setelah 25 tahun..mmmm...bg saya kalo dinisbahkan kepada umor manusia,proton ni ibarat seorang anak muda yg sepatutnya gagah perkasa,tp malangnya masih menetek susu ibunya,anda setuju bukan?
bagilah proton bersaing harga secara adil dgn keta luar,kalau x mampu maka menunjukkan proton bukanlah keta yg berkualiti...australia ade jenama keretanya sendiri,iaitu Holden,masih blom mampu masuk pasaran msia kerana bukan jenama yg gah sgt pon, tp harganya comparable to mitsubishi, honda dan toyota di australia sendiri,masih boleh hidup kerana harga holden yg realistic sebeginilah jadikan rakyat australia patriotik dan support keta keluaran mereka..

harga proton dan perodua sgtlah tidak realistic apabila dibandingkan dgn 2 perkara iaitu i)kualiti kereta mereka ii)pendapatan purata rakyat malaysia (income perkapita)..
sbg cth, seorg supervisor kilang d australia bergaji AUD1000 seminggu,hanya perlu ikat perut selama 4 bln utk beli sebuah satria GTI berharga AUD16900 cash, tp di malaysia,seorg supervisor kilang dgn pendapatan RM500 seminggu perlu ikat perut setahun utk dapatkan sebuah perodua kancil yg berharga RM24000 secara tunai...

jadi inikah dasar kerajaan msia,menggalakkan rakyat berhutang dgn finance utk sebiji kereta yg boleh dipertikaikan kualitinya (proton dan perdua) yg mana kereta tersebut sgt tinggi kadar susutnilainya (beli hari ini,mau jual esok mesti potong at least RM10,000 harga, kalau tidak x laku)sudah pasti ini sgt membebankan..
- anonymous

note:

aku dah kata dah dari dulu lagi... kita rakyat Malaysia diperbodohkan oleh kerajaan! tapi hairan sebab masih ada manusia yang buta hati masih menyokong kezaliman sedangkan tidak mereka sedar dalam masa yang sama keluarga mereka juga dizalimi.

klik sini - Kerajaan Penjajah !

4 comments:

Art Pokon said...

kapitalis...kapitalis...kapitalis

bikir perak said...

ADUHAI BULAT-BULAT KENA KELANTONG DEK KERAJAAN UBN DAJJAL 1 MALAYSIA ..HARAM JADAH ..PERIAH MEMANG LAYAK DAPAT SELIPAR BURUK PUN..

Anonymous said...

Salam ,

Setahu saya AP dah wujud sebelum Proton lahir lagi, dengan adanya AP lah ramai orang melayu dapat merasa naik wish estima dan yg gaji 2k ribu pun nak lagak beli wish, nasibla kita ada loan 9tahun,kalu loan 5 ke 7tahun x merasa lah korang nak naik toyota.Bagitau sy siapa yg x mula dengan proton.
Setakat muka melayu nak beli keta mesti nak full loan 9tahun, nasib xder 20tahun . Porah

Edyes said...

salam anon,

kalau bagus ada AP, kenapa kerajaan tak bagi 1 keluarga 1 ap?

adakah saudara anon rasa bernasib baik untuk berhutang selama 9 tahun untuk kereta waja sedangkan orang di Australia hanya perlukan 6 bulan gaji untuk beli proton persona secara cash..?

cuba fikir baik2...