Thursday, September 10, 2009

No Bonus ? Tipislah harapan di Bagan Pinang...

KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian bantuan khas kewangan RM500 kepada penjawat awam kumpulan sokongan seperti yang diumumkan hari ini.

"Kami berterima kasih kepada kerajaan atas pemberian itu tetapi kami juga kecewa kerana menjangkakan sebulan bonus kepada semua penjawat awam," kata Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd Zin, ketika dihubungi.

Beliau berharap, kerajaan akan menggantikannya dengan bonus yang lebih tinggi tahun depan.


edyes wrote:

Apa alasan kerajaan kali ini? Harga minyak dah dilambung, tapi masih tak bagi bonus.

Bonus sepatutnya dikirakan wajib. Ini kerana di Malaysia, gaji dibayar mengikut bulan dan tidak mengikut minggu sepertimana di US dan Eropah.

Apabila gaji dibayar mengikut bulan, kita rakyat Malaysia hanya menerima 12 kali gaji setahun. Bagaimana pula sekiranya gaji dibayar mengikut minggu? Jika gaji dibayar mengikut kaedah mingguan, sudah tentu kita akan menerima gaji untuk 52 minggu (setahun) - Bersamaan 13 bulan gaji. Bagaimana?

52 minggu dibahagi dengan 4 bersamaan 13tepat. Oleh demikian, Gaji pekerja Eropah dan US tidak termasuk bonus ialah 13 bulan setahun. Sebab itu Bonus sebulan adalah wajib bagi menampung 13 kali gaji setahun.

Setuju?