Monday, September 28, 2009

Dasar Pandang Timur : KELANTAN !

Pertama sekali, saya mengucapkan Salam Aidilfitri kepada pembaca setia dan pembaca sekilas pandang di blog edyesdotcom. Semoga sambutan lebaran tahun ini lebih ceria daripada tahun-tahun yang sudah.

Kedua, ingin saya tegaskan barang siapa yang terdetik di hati memikirkan TGNA harus berundur kerana ketidak-cekapan mentadbir kelantan serta menuduh kelantan tidak maju setelah hampir dua dekad di bawah kepimpinan TGNA, supaya datang ke Kota Bharu terlebih dahulu dan melihat betapa ibu kota yang serba islamik ini tidak kurang maju daripada bandar-bandar utama negeri lain.

Kota Bharu membangun dengan pesat dengan ekonomi yang dikuasai oleh orang tempatan. Daripada peniaga pasar siti khatijah hingga ke wakaf che yeh, dari kedai runcit ke pasaraya, dari kedai tayar ke kedai baik pulih motokar, dari klinik pergigian ke klinik keluarga, tanpa pusat perjudian, tanpa tempat istirehat yang memabukkan dan tanpa poster billboard yang mengghairahkan Kota Bharu gah di ufuk timur.

Ingin saya bertanya adakah anda tahu bahawa tanah di negeri Kelantan tidak mudah berpindah tangan? Walaupun anda seorang melayu yang berugama Islam namun jika anda bukan kelahiran Kelantan dan ibu bapa anda juga bukan berasal dari Kelantan, maka janganlah harap anda dapat memiliki tanah di negeri ini sewenang-wenangnya bersama berkoyan-koyan wang ringgit. Ketegasan inilah yang menjadikan negeri kelantan satu-satunya negeri yang tanahnya selamat daripada dijajah oleh kapitalis keparat.

Perkara yang saya sebutkan di atas adalah sebakul kejayaan yang seharusnya diikuti oleh negeri-negeri yang lain. Dasar Pandang ke Timur boleh digantikan dengan Dasar Pandang Kelantan. Di kala ini, kita harus menjaga kepentingan domestik melebihi kepentingan pelawat yang datang membawa lari kekayaan khazanah negara semata-mata dengan dibantu oleh golongan elit UMNO bagi mendapat laluan mudah.

Ingatlah, Kelantan telah dipelihara rapi oleh TGNA dengan pelbagai program kerakyatan yang ternyata memberi sinar untuk dikecapi rakyat kelantan. Seorang MB yang memotong elaun dan gajinya demi melicinkan aliran kewangan negeri yang selama ini bajetnya dingdong sana sini. Bersyukurlah, dalam negara ini ada MB yang bersifat demikian.

Berikut adalah jawapan TGNA kepada si raja katak dipetik dari Malaysiakini;

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan cabaran ahli parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali, supaya beliau meletakkan jawatan sebagai isu lama yang tidak perlu dilayan.

Mursyidul Am PAS itu berkata rakyat boleh menilai sendiri apa yang telah dilakukannya sepanjang mentadbir Kelantan selepas memenangi pilihan raya umum 1990.

Banyak perubahan dari segi pembangunan telah dilaksanakan di Kelantan, termasuk di daerah-daerah terpencil seperti Gua Musang, Tanah Merah dan Jeli, katanya kepada pemberita di majlis Aidilfitri PAS di perkarangan Stadium Sultan Mohamed Ke-1V, di Kota Bharu hari ini, lapor Bernama.

Beliau mengulas kenyataan Ibrahim semalam yang mencabarnya meletak jawatan kerana gagal melaksanakan tugas sebagai menteri besar dan juga atas alasan beliau sudah tua dan wajar memberi laluan kepada pemimpin muda.

Cabaran Ibrahim itu adalah sebagai susulan kepada desakan menteri besar itu supaya ahli parlimen Pasir Mas itu melepaskan jawatan ekoran tindak tanduknya yang semakin bertentangan dengan parti itu. Pada pilihan raya umum 2008, Ibrahim memenangi kerusi Parlimen Pasir Mas sebagai calon Bebas atas tiket PAS.

Nik Abdul Aziz berkata faktor tua bukan menjadi penghalang seseorang daripada menjadi pemimpin politik.

"Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?" katanya.

No comments: