Monday, October 27, 2014

Manfaatkan Kompleks Perumahan Kerajaan Yang Terbiar

Siaran Umum
27 Oktober 2014

Manfaatkan Kompleks Perumahan Kerajaan Yang Terbiar


Pemikir Kaum Muda, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah pun mengutuskan sepucuk surat kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Belia dan Sukan dan Kerajaan Negeri Johor berhubung keperluan untuk memanfaatkan semula kompleks-kompleks perumahan Kerajaan yang terbiar.

Dengan sedikit kerja-kerja membaikpulih lot rumah dan keperluan asas yang lain, kompleks perumahan ini dapat diguna sebagai rumah transit yang membolehkan anak-anak muda menyewa selama 2 tahun atau ditawarkan kepada mereka dengan menggunakan kaedah sewa-beli pada harga yang berpatutan.

Dengan mengambil contoh, kompleks perumahan Kerajaan Daerah Muar yang terletak di Kampung Kenangan Tun Dr. Ismail, Muar yang telah terbiar begitu lama, adalah amat menyedihkan kompleks perumahan yang mempunyai puluhan rumah tidak dapat memberi manfaat kepada warga yang memerlukan rumah.

Adalah amat merugikan jika kita telah mengeluarkan kos pembinaan projek perumahan Kerajaan tersebut dan kini akhirnya ia tidak lagi digunapakai. Sekurang-kurangnya Kerajaan akan dapat memungut sedikit hasil daripada sewa lot-lot rumah yang ada ini.

Selain itu juga, dengan perubahan status kompleks ini juga dapat menjimatkan sedikit kos untuk membina kompleks perumahan transit yang baru dan juga dapat menambah jumlah perumahan transit berbanding yang dirancangkan seterusnya membuka lebih banyak peluang kepada anak-anak muda untuk menduduki rumah jenis ini.

Ahmad Anwar Asyraf
Pengarah Pemikir Kaum Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia

P/S Gambar yang dilampirkan adalah kompleks perumahan Kerajaan Daerah Muar seperti yang dinyatakan dalam Siaran Umum diatas

No comments: