Tuesday, October 14, 2014

Bajet 2015 : Penstrukturan Semula Kabinet dan Perjawatan Awam

Kenyataan Media
14 Oktober 2014

Bajet 2015 : Penstrukturan Semula Kabinet dan Perjawatan Awam

Pemikir Kaum Muda SAMM (PKM SAMM) melihat ketempangan nyata dalam sistem pentadbiran Kerajaan sedia ada ketika ini. Pertindihan portfolio antara agensi juga menyebabkan peningkatan belanja mengurus kita. Justeru, penstrukturan semula kabinet dan perjawatan awam mampu menjimatkan perbelanjaan pengurusan Kerajaan Persekutuan.

1. Jemaah Kabinet

Zaman pentadbiran Najib mempunyai bilangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang ramai. Ketika ini menjangkau kepada 10 orang Menteri. Ini sudah pasti melibatkan perbelanjaan emolumen bertaraf Menteri yang tinggi termasuklah kepada elaun-elaun dan kemudahan-kemudahan lain yang diterima sebagai Menteri. 

Selain itu, budaya perlantikan 2 Menteri bagi Kementerian Kewangan dan Kementerian Pelajaran juga menyebabkan berlakunya peningkatan belanja mengurus kementerian terbabit. Umum mengetahui bahawa gaji dan elaun bagi Menteri bukan kecil jumlahnya. 

Apakah Menteri Kewangan dan Menteri Pendidikan tidak mempunyai kecerdikan untuk memacu kementerian ini secara bersendirian? 

Jika bebanan tugas sebagai seorang Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dijadikan alasan untuk melantik seorang lagi Menteri, maka PKM SAMM melihat PM dan TPM perlu melepaskan jawatan mereka sebagai Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran. 

Pemikir Kaum Muda SAMM mencadangkan Perdana Menteri sepatutnya melihat semula kesesuaian kesemua Menteri di JPM. Jika Menteri hanya memegang port-folio kecil adalah lebih baik jika port-folio itu diserahkan kepada Timbalan Menteri. Sumber yang ada jika dimanfaatkan sepenuhnya dengan lebih efisyen pasti akan menjimatkan.

Jika di Kementerian Pelajaran terdapat keperluan untuk mengasingkan antara pelajaran peringkat sekolah dan peringkat tertiari, pengasingan ini boleh dibuat diperingkat Timbalan Menteri sahaja. 

2. Perjawatan Awam

Bagi sektor perjawatan awam juga, PKM SAMM juga tidak dapat melihat kewajaran kewujudan dua orang Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pelajaran. KSU ini sama ada berada di gred gaji Turus atau JUSA A yang semestinya menelan perbelanjaan gaji dan elaun yang tinggi. 

Apakah keperluan 2 KSU diwujudkan dan dalam masa yang sama juga KPM mempunyai 3 TKSU iaitu TKSU Pembangunan Pelajaran, TKSU Pengurusan dan TKSU Pembangunan Pelajaran Tinggi. Kesemua mereka ini akan dibantu oleh Ketua Pengarah dan barisan pengarah yang lain mengikut portfolio masing-masing. 

Begitu juga dengan Kementerian Dalam Negeri yang mempunyai 5 orang TKSU iaitu 2 orang TKSU Kanan bertaraf JUSA A dan 3 orang TKSU bertaraf JUSA B. 

Bukankah 5 orang TKSU di sesebuah kementerian terlalu ramai? Pada masa yang sama, KDN juga mempunyai beberapa jabatan yang mempunyai Ketua Pengarah masing-masing. Ketua Pengarah ini masih boleh berfungsi di bawah kawalan KSU dan Menteri. TKSU hanyalah satu peringkat fasilitasi dalam membantu dan mewakili kuasa KSU sahaja. 

Sehubungan itu, Pemikir Kaum Muda SAMM melihat adalah wajar sekali Perdana Menteri menilai semula saiz kabinetnya dan JPA untuk meneliti aspek perjawatan khidmat awam ini. 

Seperti yang didedahkan oleh PKM SAMM selepas pembentangan bajet, yang menunjukkan perbelanjaan mengurus-tadbir negara adalah terlalu tinggi merangkumi 82% dari keseluruhan Bajet 2015.

Dengan penstrukturan semula Kabinet dan Penjawat Awam Tertinggi akan dapat menjimatkan perbelanjaan Pengurusan dan seterusnya penjimatan ini dapat disalurkan kepada perbelanjaan pembangunan yang lebih memberi manfaat langsung kepada rakyat. 

Ahmad Anwar Asyraf
Pengarah Pemikir Kaum Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

No comments: