Monday, October 17, 2011

JPN Dilawat Warga Asing?

Secara umumnya kita biasa melihat kelibat warga asing di pejabat-pejabat imigresen. Kehadiran mereka di pejabat imigresen adalah biasanya di atas urusan keluar-masuk dalam negara dan pelbagai urusan lain berkaitan migrasi.

Namun begitu kita pasti akan berasa janggal jika sejak akhir-akhir ini, iaitu selepas operasi pemutihan warga asing yang sangat terburu-buru dan luar biasa, JPN kerap dilawati pendatang asing.

Minggu lalu institusi JPN kecoh apabila dikatakan bersekongkol memberi kerakyatan sewenangnya. Ini disusuli dengan penemuan beberapa buah bas yang dipenuhi warga asing menuju ke pejabat JPN. Menyedari diekori sebaik memasuki Putrajaya, bas-bas tersebut melencong ke Kajang dan menurunkan semua warga asing di sebuah resort pinggir hutan. Nantikan pendedahan pemuda PAS mengenai apa yang berlaku selepas itu.

Hari ini ketika Edyes lalu di JPN, terserempak pula kelibat-kelibat yang tidak yang agak pelik dari segi pemakaian. Kita tau walau macamana kampung pun orang rakyat Malaysia, tapi bila pergi Putrajaya mesti berpakaian cukup smart. Maklumlah pergi Putrajaya!

Edyes singgah sebentar walaupun ada meeting di bangunan lain. Snap beberapa gambar termasuklah di Bahagian Kewarganegaraan yang dilihat agak hot dan sibuk.

Mereka dilihat datang dengan kumpulan-kumpulan yang lebih kecil kali ini, barangkali dihantar dan dijemput menggunakan kereta. Sebelumnya kantoi dengan PAS bila mereka gunakan bas, kantoi banyak kali pasti akan menyusahkan 'tokan' maka bertukarlah modus operandi.

Persoalannya, apakah yang sedang berlaku di JPN? Adakah demi mengekal kuasa, kedaulatan negara dijual sewenangnya? Sia-sia kita merdeka jika secara halus negara dipenuhi 'penjajah ekonomi' yang akhirnya bangsa sendiri akan merempat di bumi bertuah - Malaysia


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments: