Friday, October 31, 2008

Tahniah kepada Najib : Razak Baginda BEBAS !

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam di sini, pagi ini membebaskan penganalisis politik Abdul Razak Baginda daripada tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

edyes wrote:

Macam dah jangka... melalui perbualan sms....

10 comments:

rusuk adam said...

salam..
mengapa org melayu kebanyakannyer suka menilai perkara yg diluar pengetahuan sebenar kita.

Edyes said...

Wsalam,

Curious mind mesti ada!

Kalau takde curious mind, senang la orang nak menipu kita.

hmm... pokoknya, wajarkah satu pembunuhan penggunaan C4 terhadap seseorang yang 'mungkin' mengetahui rahsia tertentu?

sudah tentu perkara C4 ini di luar pengetahuan kita. adakah kita akan berdiam diri?

rusuk adam said...

anda tidak adil.mengapa dlm hal ni je anda ada curious mind.sy x sokong mn2 tp berkata la apabila anda tahu ianyer benar.curious la tntng pe yg nabi kita akan fikir jika bila kita bertindak sebegini.anda pernah ada curios mind terhdp saudara anwar??crita lah dlm blog sy..sy sudi mendgr.

Edyes said...

Saya juga ada curious terhadap Anwar Ibrahim, tetapi saudara acoy kena faham betapa saya LEBIH curious terhadap skrip Saiful Bukhari, dan betapa curiousnya saya terhadap tindak tanduk kerajaan dalam isu liwat Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

akum.
kalau dr segi bab undang2 mmg Razak Baginda boleh lepas.
Begini,Razak meminta Sirul dan Azilah selesaikan Atlantuya.Dan Sirul beserta Azilah berjanji yg Razak akan tido lena selepas ini.
Persoalannya bagaimana cara 'selesaikan Atlantuya' yg dikatakan oleh Razak?Adakah dgn bunuh,culik,ataupun perkara2 lain.

Razak terlepas disebabkan Hakim menilai yg Razak tidak pun meminta Azilah dan Sirul membunuh Atlantuya.Terdapat juga faktor2 teknikal yg membuatkan Razak terlepas.Kalau mahu disabitkan Razak dengan sabitan bersubahat sudah tentu boleh.Tapi sudah tentu hukumannya tidak seperti Sek.302.

Setiap hakim mempunyai pandangan masing2.Tp bagi aku Razak tidak terlepas lagi disebabkan ada satu lagi perkara yg harus diambil kira iaitu "accessory of murder'.

Terdapat hakim2 diperingkat tinggi(Mah Rayuan dan Mah Persekutuan) menganggap permintaan Razak untuk selesaikan Atlantuya boleh dijadikan sebagai 'accessory of murder'.Kalau ini diambil kira sudah tentu Razak juga dituduh turut sama membunuh mangsa.

Jadi Razak belum lagi boleh tido lena selepas ini.Termasuk juga 'dalang-dalang' dalam kes ini. Aku tidak mahu menuduh sesiapa oleh kerana dunia mengamalkan undang2 berdasarkan bukti.Tapi di akhirat nnti azabnya lebih teruk dari hukuman dunia.

Anonymous said...

Curious ko tak bertempat. Seorang yang lakukan sumpah laknat seumur hidupnya masih lagi ko curious.

Orang gila sekalipun takan melakukan sumpah laknat sebagai lakonan selagi dia seorang islam. Inikan pulak sorang yang waras.

Taksub membutakan mata dan juga hati.

Anonymous said...

saudara edyes ada menyatakan yang dia juga curious dgn DSAI. jadi apa kata edyes buat 1 entry khas tentang ke'curiga'an dia terhadap DSAI.

Amacam, boleh tak edyes?

Edyes said...

curious dengan DSAI? ya, ada juga yang saya ragu dengan DSAI.

cuma, masanya belum sesuai untuk saya berkongsi dengan saudara semua.

Mungkin selepas DSAI menjadi PM adalah masa yang paling sesuai.

harap maklum

Anonymous said...

Salam Sdr. Edyes,

Pembebasan RB sudah dijangkakan akan berlaku kerana ia sudah tercatat dalam skrip mereka yang terbabit tu… (contohnya dari beberapa kenyataan yang terkandung dalam sms antara bakal PM dan peguam Shafie Abdullah yang didedahkan semenjak 2menjak ni…). Cuma mereka perlambatkan sikit pengisytiharan keputusan dari pihak mahkamah kerana menantikan masa yang sesuai untuk melakukannya.

Mungkin mereka merasakan saat ini paling munasabah untuk membebaskan RB, kerana suasana tegang yang melanda benak fikiran rakyat akibat kes berprofil tinggi ini sudah semakin reda. Terutamanya selepas penahanan RPK dan setelah pelan peralihan kuasa diumumkan PM baru2 ini. Tambahan pula, mereka mungkin menganggap fokus rakyat kebanyakan terhadap isu ini juga agak terjejas akhir2 ini, disebabkan permasalahan hidup mereka yang kian terbeban dengan krisis ekonomi semasa.

Hakikatnya, pembebasan RB menjadi satu lagi bukti bahawa kerajaan BN adalah pemusnah kepada prinsip2 keadilan sebenar dalam sebuah negara demokrasi berperlembagaan seperti Malaysia. Saya tidak berniat menuduh RB sebagai bersalah dalam kes ini. Malah, saya turut bersimpati sekiranya benar beliau telah dijadikan kambing hitam untuk melindungi seseorang yang berkepentingan dalam kes ini. Namun, saya amat kesal dengan sikap sambil lewa pihak berkuasa atau pihak yang berkenaan (terutamanya polis dan anggota2 pendakwa) dalam menyiasat dalang/pelaku sebenar bagi pembunuhan ini. Akhirnya, sekali lagi kita dihadapkan dengan alasan2 teknikal seperti kekurangan bukti dsb oleh pihak mahkamah untuk mewajarkan penghakiman mereka. Saya tidak menyangkal keputusan itu, tapi saya agak terkilan dengan sikap acuh tak acuh pihak berwajib dalam menangani kes sebesar ini.

Umum sedia maklum bahawa kes ini sangat kritikal bagi seluruh rakyat Malaysia kerana ia melibatkan persepsi masyarakat dunia terhadap ketelusan sistem keadilan di negara ini, lebih2 lagi kerana ia melibatkan mangsa pembunuhan dari negara luar. Maka, sudah tentu semua mata sedang tertumpu di sini dan saya kira inilah masa yang tepat untuk kerajaan BN menunjukkan kesungguhan mereka, dalam melaksanakan agenda reformasi terhadap sistem kehakiman negara seperti yang diikrarkan oleh PM yang bakal bersara itu baru2 ini.

Bagaimanapun, semua angin perubahan yang dijanjikan itu nampaknya hanya kan tinggal janji sahaja, umpama angin menderu, hadirnya menyapu di pipi namun nyamannya terasa sebentar cuma… Begitulah ibaratnya janji2 BN kepada rakyat, manis didengar telinga sedang kenyataannya sangat berjauhan sekali. Seperti yang lain2, saya juga kecewa kerana sudah terlalu banyak bahan2 bukti umpamanya dalam bentuk Akuan2 Bersumpah (oleh RPK dan Bala), pertukaran sms (antara Najib dan Shafie Abdullah), Laporan Perisikan tentera dsb berhubung dengan kes ini, telah dibiarkan sepi tanpa mendapat perhatian serius dari pihak berkuasa. Jika benar mereka mahu menyiasat untuk mencari kebenaran dan seterusnya memberkas si pesalah sebenar, bukankah tidak wajar mereka menolak/menegenepikan sebarang bukti yang diunjukkan kepada mereka? Bukankah menjadi tanggungjawab mereka untuk menyelongkar apa2 saja petunjuk yang ada untuk membantu menyelesaikan misteri pembunuhan kejam ini? Bukankah menjadi kesalahan sekiranya mereka menyembunyikan/melenyapkan sebarang barang bukti yang boleh membantu siasatan mereka dalam kes ini? Bukankah aneh apabila mereka beria2 menutup segala ruang penyiasatan lanjut terhadap bukti2 yang dikemukakan itu?

Sebenarnya jika difikirkan semakin banyak persoalan kian menujahi kotak fikiranku. Namun, saya terpaksa akur dengan hakikat bahawa selagi UMNO-BN memerintah, selagi itulah sistem kehakiman negara bukan sahaja akan terus dihancurkan integritinya, malah akan sering diperkotak-katikkan demi kepentingan peribadi para pemimpin dan kroni2 mereka. Dalam hal ini, mereka sanggup menggadaikan apa sahaja termasuklah maruah diri mereka sendiri sebagai pemimpin2 Melayu beragama Islam. Semuanya rela dilakukan semata2 untuk menjamin kelangsungan masa depan politik dan kesenangan hidup mereka dan seluruh generasi keluarga mereka seterusnya.

Pendek kata, apalah yang boleh diharapkan sangat dari barisan pemerintah yang korup dalam segenap segi pentadbiran mereka. Kalau ada pun harapan yang masih bersisa, rasa2nya ia hanya mampu dinikmati setelah majoriti rakyat Malaysia sudah bersedia membuka mata dan minda mereka seluas2nya, untuk menolak kewujudan kelompok penguasa yang zalim serta tamak harta dan kuasa ini dari terus mencengkam wilayah kekuasaan negara. Diharapkan semoga impian ini bisa mencecah alam realitinya sekurang2nya selepas PRU13 nanti, InsyaAllah.

Wassalam.

Anonymous said...

heran betul dengan orang2 yang tinggal komen kat sini...just nak tanya..korang pi court dengar semua sesi soal jawab kes altantuya tu??? ada pi? kalau hangpa tak pi court baik diam2. jangan pandai2 dok mengomen macam hang terer, sebab aku yang baca statement hangpa letak nampak sangat bodohnya statment korang.(isi tarak) Ada baca ke judgment kes anwar tu dulu? kalau belum baca pi baca....baru hang tau dia liwat ke tidak....ok? then hang nak tinggal komen, baru adil. budus!!! berminat? kalau berminat aku leh bagi citation kes kat lexis nexis, hangpa cari la kat online.