Tuesday, December 31, 2013

8,000 BAHAN KEMPEN NYAH TAIB SEMPENA PELANCARAN KEMPEN

Kenyataan Media

31 Disember 2013


8,000 BAHAN KEMPEN NYAH TAIB SEMPENA PELANCARAN KEMPEN


Bagi pihak Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Sarawak mengucapkan terima kasih kepada team SAMM Kebangsaan yang datang dari perbagai negeri hadir bersama sempena Lawatan Kerja SAMM ke Sarawak pada 27 – 30 Disember 2013 lalu.


Bermula dari program di Baram iaitu bersama Komuniti yang bangkit dan penduduk yang bakal menjadi mangsa kemusnahan Empangan Baram jika dibina sebelum program pertemuan anak muda di Miri, sehinggalah bengkel dan diskusi anak Muda di Kuching. Ucapan penghargaan dan terima kasih juga buat aktivis – aktivis sekutu SAMM Sarawak yang turut membantu program – program yang diadakan.


Agenda utama lawatan kali iaitu melancarkan kempen kesedaran NYAH TAIB (Tamak, Angkuh,Ingkar,Bongkak). Punca utama masalah pemimpin kaya tetapi negeri miskin ialah Taib maka kempen ini mensasarkan Taib sahaja bukan Bn. Taib terlalu berkuasa sehinggakan ramai pemimpin berpotensi dalam Bn juga menjadi 'bongsai'. 


Kempen Nyah Taib ialah kempen kesedaran mengajak rakyat termasuk anggota dan pemimpin PBB dan Bn untuk mendesak Taib supaya berundur segera mungkin.


Kempen ini mengandungi perbagai pendekatan antaranya 1 juta bahan kempen (risalah dan dvd) ke seluruh pelusuk Sarawak bagi menerangkan dan membongkarkan kekayaan dan kepincangan pentadbiran Taib. Dalam tempoh 3 bulan pertama 100 orang aktivis serba boleh anak tempatan akan dilatih bagi menjayakan gerak kerja kempen ini. Bukan setakat mengendalikan kempen tetapi mereka akan terlatih dalam bidang perang saraf juga.


Masalah kita selama ini ialah kempen kita disenyapkan (media black out) dan perbagai halangan. Maka untuk pelancaran kali ini kami telah mencuba pendekatan berbeza bagi memecah kepungan tersebut. 


Pada peringkat awal kami mencadang satu gimik pelancaran dibuat di depan rumah Taib sendiri tetapi respon luar jangka diperolehi, ugutan ala gangster termasuk tekanan dari pasukan keselamatan cukup hebat. Maka kami mengalihkan ke tempat lain dengan cara lain kerana sasaran kami depan rumah Taib cuma media event bukan sasaran utama.


Menjelang lawatan kerja SAMM ke Sarawak ramai kelihatan panik mungkin kerana kempen Nyah Taib mensasarkan Taib Mahmud sahaja maka Taib sendiri menggunakan kempen ini untuk mengukur kesetiaan orang orangnya.  Taib sendiri panik dan terbang keluar negeri dan hanya berani memerhatikan dari luar. 


Sememangnya bila mensasarkan Taib sahaja kami memperolehi isyarat sokongan dari dalam Bn sendiri yang sedar betapa Taib perlu berundur. Tetapi sudah tentu di depan Taib pengampu akan bersuara maka bukan sedikit laporan polis dan pengampu mengeluarkan kenyataan termasuk ugutan ala gangster. Seminggu lebih SAMM Sarawak menjadi isi berita termasuk muka depan akhbar tempatan.


Seperti dijangka bila gendang dipalu SAMM Sarawak dan sekutu maka termakan dengan propaganda SAMM Sarawak, beratus sekutu terpaksa berpanas berhujan, makan nasi bungkus melaung – laungkan kesetiaan kepada Taib di depan rumahnya. Malah kesian dengan anggota polis yang dua hari terpaksa berkhemah dan membuat sekatan sekitar jalan ke rumah Taib.


Selaku gerakan muda SAMM Sarawak cukup kreatif dengan mensasarkan tumpuan mereka ke rumah Taib maka kelonggaran ini kami gunakan untuk mengedarkan risalah dan dvd (bahan kempen Nyah Taib) ke seluruh pelusuk kawasan dan akhirnya hampir 8,000 bahan kempen tersebar.


Ini baru pelancaran, kempen ini akan berterusan dengan perbagai aktiviti sepanjang tahun 2014. SAMM Sarawak memohon kerjasama semua dan mengajak semua anak muda Sarawak tak kira dalam dan luar Sarawak untuk bersama dengan perbagai program khususnya sepanjang 2014.


SAMM telah menyusun 2014 sebagai tahun menyusun gerakan anak muda Sarawak dan Taib harus berundur. Walaupun SAMM ditekan kiri dan kanan fokus untuk menyusun gerakkan muda dan mempertingkatkan kesedaran rakyat tidak pernah lari.

 

Sekian

 

Perjuangan adalah perlaksanaan kata – kata

Selamatkan Sarawak, Selamatkan Malaysia

 

Azan Akma

Penyelaras SAMM Kuching

Email :akmal.zahraa@gmail.com

Facebook :Azan Akma

Twitter :azan_akmal@twitter.com

Web rasmi : www.anakmudamalaysia.


No comments: