Monday, May 11, 2009

Penting : Mahkamah Berat Sebelah?


Biasanya barua-barua UMNO akan reply dengan satu ayat yang menyakitkan hati berikutan kemenangan Nizar di Mahkamah Tinggi.


Mereka akan katakan bahawa kita telah menuduh mahkamah berat sebelah dan bias kepada kerajaan.

Harus mereka ingat, Perak adalah tempat di mana satu kerajaan negeri telah dijajah sesuka hati mengikut acuan rekaan yang membelakangkan fakta, sejarah dan undang-undang tubuh negeri DENGAN di bantu oleh Sutan-sutan yang punya kepentingan tersendiri.

Tertubuhnya kerajaan Pakatan Rakyat negeri perak dengan demokrasi. Bagaimana pula tertubuhnya kerajaan BN di Perak tanpa melalui pembubaran DUN dan tanpa melalui apa-apa persidangan DUN. Jadi adakah saudara nampak perbezaan antara demokrasi sebenar dan demokrasi ikut suka hati?

Apabila di mahkamah, hujah perhitungan di antara dua MB adalah melibatkan fakta yang termaktub, iaitu merujuk kepada undang-undang tubuh negeri yang sah. Bukan sekadar menunjukkan surat pengambilan kuasa yang ditandatangani oleh sutan-sutan. Sudah tentu apabila undang-undang tubuh negeri dirujuk, kita akan dapat melihat di mana satu pihak itu mempunyai cubaan rampasan kuasa secara kasar dengan bantuan sutan Gamuda. Akhirnya Nizar dinobat oleh Mahkamah Tinggi sebagai MB Perak yang sah.

Berbanding dari kes-kes kelabu seperti pembunuhan Alhantuya, sudah tentu tiada fakta yang tidak direka. Dalam kes perebutan kuasa di Perak, fakta undang-undang tubuh negeri yang tidak boleh direkayasa itu dirujuk sepenuhnya

Walaupun mempunyai majoriti sokongan di dalam DUN Perak, namun tanpa persidangan dan tanpa usul tidak percaya, bagaimanakah sebuah kerajaan dan seorang MB itu dapat dijatuhkan?

Fikir-fikirlah, negara ini bukan mak bapak UMNO yang punya, bagaimana mereka boleh buat undang-undang ikut suka?


No comments: