Tuesday, November 25, 2008

Singapura Potong Gaji, Kita dah mula dulu - 'Potong Elaun'

Kerajaan Singapura mengumumkan gaji Presiden, Perdana Menteri dan pegawai kanan kerajaan akan dipotong antara 11 dan 19 peratus tahun depan ekoran kelembapan ekonomi negara itu.

Menurut kenyataan Bahagian Jabatan Perkhidmatan Awam Singapura, pemotongan gaji itu wajar kerana hampir 25 peratus daripada komponen gaji tahunan mereka adalah berkitan dengan pertumbuhan ekonomi negara bandar raya itu.

Mereka lain yang akan terlibat dalam pemotongan gaji termasuklah menteri dan Anggota Parlimen, kata kenyataan itu semalam. - Malaysiakini

edyes wrote:

Seperti yang kita sedia maklum, Kerajaan Malaysia telah memulakan langkah pemotongan jauh lebih awal dan lebih 'advance' daripada kerajaan Singapura.

Jika Kerajaan Singapura menurunkan gaji Perdana Menteri, gaji para menteri dan juga gaji ahli parlimen antara 11% hingga 19%, Malaysia juga tidak kurang hebatnya dengan menurunkan 10% ELAUN KERAIAN. Malaysia Boleh.

Pengumuman negara jiran ini adalah begitu bersesuaian untuk dibuat perbandingan di antara KEIKHLASAN dan KE'RETORIK'AN.

Apakah sudah sampai masanya untuk kita merujuk kepada Tuan Guru Nik Aziz kerana sejak sekian lama beliau telah contribute 45% daripada uwang gajinya untuk 'rakyat'.

No comments: