Tuesday, June 7, 2011

Pendedahan Ini Harus Merangsang Kebangkitan Rakyat !!


Salam to all,

Walaupun sedikit lewat untuk isu ini dilapor dalam blog edyesdotcom, tetapi demi untuk menyampaikan sebuah kebenaran, saya rakamkan kembali kata-kata seorang bekas pengerusi TNB yang pernah di'tendang' kerana tidak menyebelahi EPU.

Berikut adalah pendedahan beliau dalam laman sosialnya beberapa hari yang lalu. Tan Sri Ani Arope juga meletakkan dirinya yang agak berumur terhadap risiko undang-undang OSA;

U don't need to go to a fanciful Bussiness School to figure out why we need a tariff hike-----just re-visit the terms given to some IPPs. With the take or pay clause and wth the 40% excess reserve that we have today, one has to only produce half of one's capacity and be paid 80% of the agreed capacity. Well done the then EPU--The Economic Plundering Unit.

 Atau dalam bahasa melayunya lebih kurang begini;

Anda tidak perlu pergi ke Sekolah Perniagaan serba fancy untuk mengetahui mengapa kita memerlukan kenaikan tarif ----- Hanya melawat kembali istilah (perjanjian) yang diberikan untuk beberapa IPP. Dengan mengambil atau membayar klausa dan bersama cadangan 40% lebihan (tenaga) yang kita miliki saat ini, kita harus hanya menghasilkan setengah daripada kapasiti seseorang(cukong) dan dibayar 80% (lebih) dari kapasiti yang diluluskan.


Walaupun pendedahan telah dibuat sendiri oleh saksi hidup TNB, kerajaan masih lagi tidak mengambil tindakkan terhadap IPP yang merompak keperluan rakyat. Separuh daripada apa yang dibayar IPP sebenarnya adalah milik rakyat.

Teringat kembali kejadian sabotaj stesen janakuasa di Paka, Terengganu sekitar tahun 1994/95 yang menyebabkan seluruh negara gelap gelita. Hari ini setelah hampir 20 tahun kejadian itu, ada ura-ura yang mengatakan 'hikmah' di sebalik kejadian sabotaj itu sebenarnya telah memberi ruang kepada IPP beroperasi. Sedangkan menurut TS Ani Arope, TNB sendiri ingin membina stesen janakuasa di Johor yang berfungsi sebagai back up, tetapi dihalang oleh Unit Perancang Ekonomi. Ini semua berlaku ada sebabnya!

Rakyat Bangkit !

Rakyat Malaysia harus bangkit dan sedar, kita dirompak setiap tahun setiap masa tanpa disedari. Sedarlah bahawa kita sebenarnya dibunuh secara halus dan perlahan-lahan oleh regim jahat, nescaya teknik pembunuhan sedemikian rupa sebenarnya lebih dasyat daripada pembunuhan sekelip mata yang dilakukan oleh regim Pol Pot.

Dari kacamata ini, dapat dilihat rakyat sudahpun sedar dan bangkit. Hanya masih memberikan peluang terakhir kepada kerajaan supaya pilihanraya akan datang dipakejkan bersama satu sistem pilihanraya yang adil. Pilihanraya yang bersih dan adil itu haruslah mengambil kira seberapa banyak tuntutan BERSIH 1.0 yang diterjemah di jalanan pada November 2007 dan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung 9 Julai 2011.

Jika tuntutan ini masih tidak dipeduli, dan regim masih menang di atas padang yang tidak sama rata bersama teknik penipuan yang di luar jangkaan, maka bersiap sedialah wahai regim jahat. Rakyat memberi peluang, memberi ruang untuk perbetulkan sistem korup pilihanraya. Namun jika peluang ini disia-siakan, tidak mustahil Malaysia bakal di'Mesir'kan dengan jayanya !!

Himpunan BERSIH 2.0 menjemput semua rakyat Malaysia melepasi batasan kaum dan fahaman politik, untuk sama-sama mengembalikan demokrasi yang hilang atau sebenarnya belum pernah dikecapi selama 54 tahun kemerdekaan...


EDYES @ edyesdotcom


No comments: