Monday, September 27, 2010

Veteran UMNO Keluar Parti Ketika Hadiri Rumah Terbuka Cabang Rembau!!


Berlaku di majlis jamuan hari raya dan rumah terbuka Keadilan Cabang Rembau, seorang veteran UMNO yang pernah menjadi ADO Jempol, bekas s/u sulit Reily Jefry ketika itu Menteri Kerja Raya, juga bekas s/u sulit lim liong sik, bekas pimpinan pemuda UMNO Teluk Kemang dan sekarang ini sebagai usahawan berjaya.

Veteran yang cukup dikenali sebagai kawan rapat Isa Samad (sehingga sekarang), telah terbuka hatinya apabila mendengar pidato Chegubard yang banyak menyentuh isu keselamatan rakyat dan isu gadaian maruah bangsa yang dilakukan oleh UMNO.

Dengan rasa insaf, dengan fikiran terbuka, veteran berumur 62 tahun (yang biasanya takkan berubah dari menyokong UMNO) dengan begitu semangat mengumumkan keluarnya dari parti keparat UMNO!! Dan beliau yakin, ramai lagi rakan-rakannya dalam UMNO akan mengikut jejak langkah beliau.

Beliau adalah Hj Md Noor Daud.
 
Perkara ini berlaku secara spontan, atas keinsafan seorang insan yang kita selalu jangkakan hidup dan matinya untuk UMNO semata-mata. Tetapi perkiraan politik Malaysia hari sudah sangat berbeza dan telah melalui fasa-fasa perubahan yang menampakkan kesan positif.
 
Kerana hari ini, bukan hanya anak muda yang berjaya melepaskan diri dari kongkongan 'projek pembodohan rakyat' tajaan kerajaan Barisan Nasional, malah pengundi di saluran yang paling sukar untuk ditembusi, paling sukar untuk dirayu undinya juga boleh direformasikan dengan pendekatan yang menjurus kepada realiti. Percayalah bahawa mereka yang berumur ini tidak berminat dengan frasa-frasa retorik kerana resamnya bagi seorang veteran, mereka terlebih dahulu merasa garam.
 
Saya berani jamin, ini bukanlah satu kes terpencil. Ramai lagi penerima pencen akan beralih arah kerana tidak lagi mempunyai ikatan berbentuk risiko sekiranya mereka menyebelahi pembangkang. Saya yakin seperti yang disebut oleh Md Noor Daud, bahawasanya ramai lagi rakan-rakannya akan menyonsang arus bagi merentas perubahan demi untuk memastikan kesilapan mereka suatu masa dulu dapat ditebus, walaupun tidak dapat mengembalikan jumlah sebenar tanah rezab melayu yang telah tergadai.
 
Jika kita sebagai anak muda mempunyai peluang, tarbiyah dan pujuk jika perlu supaya orang-orang terdekat memahami apa yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat. Supaya mereka melihat komponen-komponen dalam Pakatan Rakyat adalah wadah yang paling sesuai untuk berjuang, tidak kiralah apa lingkungan umurnya. Masih belum terlewat untuk mereka yang biru tegar meninggalkan parti lama dengan politik lama dengan menyertai parti baru dengan politik baru - iaitu memulangkan harta kekayaan negara kepada rakyat.
 
Masih lagi belum terlambat untuk setiap saudara sekampung kita yang berada di sebelah sana untuk berhijrah, sepertimana pepatah orang putih yang berbunyi 'better late than never'. Ingatlah, mereka yang menyertai Pakatan Rakyat, mereka yang menyertai Parti Keadilan Rakyat, adalah mereka-mereka yang berani! 



Ralat Teknikal dan Penjelasan edyes;
 
1. Peralatan asal untuk recording audio-visual menghadapi masalah, jadi saya terpaksa menggunakan kamera handphone untuk detik2 penting seperti di atas.

2. Kesilapan teknikal apabila menangkap gambar itu secara vertikal, sepatutnya secara horizental.

3. Berita baiknya ialah, ralat senget itu boleh dipulihkan menggunakan kebanyakkan video editor, manakala berita buruknya pula ialah, window SEVEN telah menyebabkan kebanyakkan video editor tidak boleh berfungsi seperti biasa, oleh sebab itu juga, anda perlu sengetkan kepala anda untuk menonton klip video di atas dengan lebih jelas.

4. klip video di atas akan dibuang setelah saya berjaya mencapai video editor yang mesra dengan windows SEVEN.

kesulitan amat dikesali

6 comments:

Pak Oncu said...

Bro,,,,,,,,, salam,, gua tertarik dgn n3 ini,,, malam tadi gua kebetulan jumpa Md Nor Daud ini di kodai simpang kampong batu,,, gua sempat berbual kisah politik beliau,,,,,

Edyes said...

pak oncu,

kat atas pentas pun panjang bicara pasal penglibatan beliau dalam umno.. macam2... akhirnya terbuka hati, sebab beliau sendiri melalui perubahan negeri selangor.. (dio lamo duk kajang)...

dugong_darat said...

Teman pakai windows7. tapi masih guna 32bit punye windows. So masih boleh install video editor. So kalau mike nak bantuan bleh teman tolon editkan. Anto source file, nnt teman editkan.

Edyes said...

rasenye lah, dulu teman buleh guna program cyberlink mediashow. tapi mungkin lepas window 7 nie 'tertangkap' sebab guna pirate, tu yg jadi sebilangan program tak lepas nak guna... rasanya sebelum nie competible jer...

dugong_darat said...

abis??? saper suruh on auto update. Memang la dia tangkap saper guna pirate nyer... hohoho

Edyes said...

waduh2.... kok diupdate sendirikkkk...