Wednesday, December 10, 2008

Arif Shah Juga Di Pecat UMNO ?

Oleh Adun Titi Serong

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya, Datuk Arif Shah Omar Shah yang sebelum ini dikaitkan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini dilihat menghadiri majlis anjuran parti pembangkang itu.

Perkembangan itu sekali gus menimbulkan semula cakap-cakap mengenai cubaan untuk membawa bekas Ketua Pemuda dan Bendahari UMNO Bahagian Permatang Pauh itu menyertai pembangkang.

Pada majlis kenduri sempena sambutan Aidiladha anjuran PKR di surau Permatang Rawa di sini, Arif dilihat bersalaman dengan Penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika hendak meninggalkan majlis tersebut.

Ketika itu, Anwar baru sahaja tiba di surau tersebut bersama Timbalan Ketua Menteri I, Fairus Kamaruddin, pemimpin yang disebut-sebut akan digantikan oleh Arif jika beliau bersetuju menyertai PKR.

Arif Shah yang ditemui selepas itu bagaimanapun menegaskan, pertemuan itu berlaku secara kebetulan dan beliau menghadiri majlis tersebut selepas dijemput oleh kariah surau berkenaan baru-baru ini.

''Pertemuan ini bukan dirancang. Kebetulan saya hadir atas jemputan rakan-rakan dan dapatlah saya bertemu dengan penduduk sekitar kawasan saya," katanya.

Ketika diminta oleh seorang jurugambar untuk mengambil gambar bersama Anwar, Arif menolak dengan baik sambil berkata: ''Saya dah lambat... ini dok kalut nak pergi majlis lain pula."

edyes wrote:

Jika sebelum ini Zaid Ibrahim dipecat keahliannya serta merta daripada Umno kerana kesalahan melanggar etika parti termasuk yang terkini menghadiri Kongres Tahunan Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR). Maka
adakah tindakan Arif juga boleh dikategorikan menyalahi etika atau sebaliknya? Adakah Arif Shah juga akan dipecat sepertimana Zaid Ibrahim?

Banyak 'advantage' yang bakal diterima oleh PKR sekiranya Arif Shah menyertai Pakatan Rakyat. Ini kerana kebolehan Ariff Shah serta kepimpinan yang terdapat dalam dirinya dipandang tinggi oleh UMNO sendiri mahupun di mata pembangkang.

Sekarang kita nak lihat di manakah keberanian UMNO dalam mengotakan dasar-dasar yang diamalkan sebelum ini. Tiada tindakan terhadap Ariff Shah bermakna UMNO begitu ketandusan pahlawan, dan itu juga mencerminkan UMNO yang senantiasa 'double standart'. Di mana ada kepentingan yang tinggi, di situlah juak-juak ini pertahankan tanpa memperdulikan dasar, moral dan etika.

No comments: