Friday, March 6, 2009

Antara Hujah YB Zul dan Pernyataan TGNA fasal ALLAH

Berikut adalah konteks hujah YB Zul the riding MP;

Salam 2 all. Ramai yang bertanya apa pendirian saya bersabit dengan kenyataan bahawa Kristian di Malaysia boleh menggunakan perkataan ALLAH sebagai ganti nama God untuk versi Bahasa Melayu.

Saperti yang telah saya nyatakan samada didalam blog mahupun dalam Parlimen sendiri bahawa saya tidak bersetuju sama sekali tuntutan oleh kumpulan Kristian atau mana-mana pihak yang mahu menggunakan perkataan ALLAH sebagai ganti nama kepada God.

Oleh itu, walaupun menghormati perbezaan pendapat orang lain, namun dalam isu ini saya mengambil pendirian tidak bersetuju dengan kenyataan saperti itu.. Semoga ALLAH mengampunkan saya sekiranya pendirian saya ini salah disisi ALLAH. Moga ALLAH terus memberikan keampunan dan petunjuk serta hidayah kepada kita semua.

Bersama ini saya lampirkan statement yang telah saya buat dalam isu yang berkaitan:

Salam 2 all. I want to ask those Muslim who support the Christian used of ALLAH's name, do you agree with the Christian concept that ALLAH is one in 3 form..that ALLAH has begotten a child by the name of Jesus? Do you agree with the Punjabi's concept that ALLAH has many daughters in the form of angels?

Are we not told in no uncertain term by the owner of the name Himself i.e ALLAH.. that He is ALLAH one and only god..no children, no daughters..

Have you ever heard how ALLAH the owner of the name Himself condemned & cursed those who said that ALLAH has son by the name of Jesus or Uzair as clearly stated in AtTawbah:30?
Don't you think agreeing to the demand by the Christian & Punjabis or the kuffar that ALLAH has son & daughters goes against the very root of our faith? Have you ever asked yourself why the Christians are so adamant of using the word ALLAH only in the Malay version and only for the Malay audience. Why is it the name ALLAH is not used in the English version, and before the English speaking audience? Does it mean the name of the Christian god is interchangeable to suit their audience. Or is it because they have an ulterior motive..just like what ALLAH told us in Surah Al Baqarah:120?
You see Brothers/Sisters, don't get carried away with the argument of the kuffar. Please don't belittle us the Muslim. It's not the question of us getting confused..it's a question of defending the very fundamental belief of our faith..that there is no God other than ALLAH..the one and only God..

May ALLAH gives us His Guidance and may He forgive us for all our shortcomings. And may He forgive us for our inability to defend His name to our fullest ability. Grasias & jazakallah


Zulkifli Bin Noordin


Dan di bawah adalah satu pandangan yang amat menjelaskan di antara hujah YB Zul dan pernyataan TGNA... Harap semua pembaca akan lebih lega dengan pendapat di bawah;

Saudara Zulkifli Nordin berhujah dalam konteks penggunaan perkataan Allah oleh agama lain adalah salah kerana 'Allah' yang dimaksudkan oleh mereka adalah BUKAN 'Allah' yang sebenar-benarnya Allah sebagaimana yang diyakini oleh semua umat Islam iaitu 'Tuhan yang Esa'. Oleh itu, sekiranya mereka berterusan menggunakan perkataan Allah tersebut, maka akan timbul kekeliruan dalam masyarakat Islam bahawa 'Allah' di dalam Kristian dan Islam adalah sama, sedangkan pada hakikatnya tidak sama. sekiranya ini berlaku, iaitu umat Islam mengakui bahawa Allah di dalam Kristian sama dengan kepercayaan umat Islam, maka ditakuti akan jatuh akidah umat Islam itu sendiri.

jika anda pernah mengikuti debat oleh Syeikh Ahmad Deedat dengan salah seorang paderi, beliau (Syeikh Ahmad Deedat) telah menyatakan bahawa di dalam bible samada 'old testament' atau 'new testament' tidak pernah menyebukan perkataan Allah, tetapi menyebutkan tuhan dengan nama 'elohim'. dengan itu juga, hujah bahawa membolehkan agama lain menggunakan perkataan Allah sebagai merujuk kepada tuhan mereka adalah tidak benar sama sekali dan perlu dihalang demi menjaga keyakinan dan akidah umat Islam di Malaysia terutamanya.

manakala huja Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah secara ilmu Tauhid iaitu bahawa Allah itu sebenarnya bukan Tuhan untuk orang Islam sahaja. Allah adalah Tuhan semesta alam, Tuhan yang menjadikan segala apa yang ada dalam muka bumi ini mahupun yang belum ada. dalam konteks hujah TGNA, para pendengar perlu mentafsirkan dari sudut ilmu Tauhid atau ilmu Usuluddin dan bukan dengan cara membandingkan dengan hujah yang lain kerana konteks maksud yang berbeza.

Allah swt yang dimaksudkan oleh TGNA adalah Allah yang bersifat dengan segala sifat kesempurnaan adalah Tuhan kepada semua makhluk. dan bukannya hanya dari sudut perkataan 'Allah'. sesungguhnya Rasulullah itu diutuskan juga untuk semua manusia dan bukannya untuk umat Islam sahaja.

semoga tidak lagi timbul kekeliruan di antaranya. dan nasihat kepada semua sahabat, jangan pandai membuat kesimpulan dan andaian melibatkan keTahudian kepada Allah kerana akibatnya sangat BAHAYA kerana semua dosa diampunkan Allah swt KECUALI dosa syirik. na'uzubillah.

Kelanajiwa

No comments: