Friday, March 11, 2016

Meletakkan Mahathir Di Depan Untuk Mendepani Umno dan BN Satu Kesilapan, Anak Muda Mahasiswa Umum Gerakan Tanpa Kompromi

Kenyataan Media
11 Mac 2016

Meletakkan Mahathir Di Depan Untuk Mendepani Umno dan BN Satu Kesilapan, Anak Muda Mahasiswa Umum Gerakan Tanpa Kompromi

Dalam kecelaruan politik negara seperti yang berlaku hari ini, ketika regim pemerintah kuku besi terus kekal berkuasa dan mengukuh kedudukan, ketika ada pihak yang tergamak bersekongkol dengan perosak yang bertanggungjawab di atas kerosakkan sistem negara dan pembodohan bangsa, dan ketika satu lagi pihak yang berdolak dalik dan berpusing-pusing atas nama agama, rakyat terus dihimpit ke lantai paling bawah dengan kegawatan ekonomi dan sosial yang menjejaskan kehidupan.

Di atas rasa tanggungjawab, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan segala kemampuan akan muncul bersama sebuah gerakan anak muda dan mahasiswa yang bakal dibentuk bagi menolak politik oportunis seterusnya membuka jalan tanpa kompromi menyelamatkan tanahair. 

Secara jelas ingin dinyatakan, kami juga yang terdiri dari kumpulan anak-anak muda dan mahasiswa walaupun tanpa dana besar dan nama besar kini memulakan inisiatif bagi mengumpulkan rakyat ke arah menyedarkan semua termasuk ahli-ahli politik agar celik dari pembohongan dan kemunafikan Dr Mahathir dan kuncunya. 

Mendampingi Dr Mahathir untuk menumbangkan Umno yang dilahirkan oleh Dr Mahathir sendiri adalah umpama satu fantasi. Ia jelas skrip yang sama seperti ketika Abdullah Badawi digulingkan, Mahahtir kembali kepada Umno dan rakyat akhirnya meratapi sengsara lebih besar apabila Perdana Menteri pilihan Mahathir membawa lebih banyak bencana kerosakan kepada negara.

Mahathir tidak layak diberikan lagi peluang setelah 22 tahun pemerintahan kuku besi yang menyaksikan rasuah menjadi budaya, setelah dua kali memilih Perdana Menteri yang gagal dan tarmasuk yang kini membawa ke arah negara gagal (failed state). Seharusnya jika ada deklarasi rakyat yang digarap, ia tidak patut dari Mahathir dan kuncunya. Ia harus dari rakyat yang sebenar.

Meletakkan Mahathir di depan untuk mendepani Umno dan BN adalah satu kesilapan. Jangan ditipu lagi. Maka 9 organisasi massa terdiri dari gerakan mahasiswa dan anak muda menganjurkan :

Malam Penyataan Sikap Rakyat
12 Mac (Sabtu)
8 malam
Dewan Himpunan Cina Selangor, K.Lumpur (KLSCAH) - berdekatan stesen monorail Stadium Merdeka.

Malam tersebut menampilkan permimpin perbagai organisasi sama ada dari parti politik dan NGO juga yang berbezanya ia akan menampilkan pengucap awam yang terdiri dari rakyat biasa seperti pekerja kilang, pelajar, suri rumah, peniaga kecil, pemandu teksi dan ramai lagi yang akan tampil menyatakan sikap dan pandangan mereka. Ini pentas rakyat.

SAMM juga mohon jasa baik dan bantuan semua bantu hebahan dan jemput hadir.

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda SAMM
Juga selaku antara jurucakap kumpulan ini yang akan diumumkan pada majlis itu nanti.


Tuesday, March 1, 2016

Tuntutan Negara Perubahan SAMM Mendepani Situasi Politik Tanahair

Kenyataan Umum
29 Februari 2016

Tuntutan Negara Perubahan SAMM Mendepani Situasi Politik Tanahair

1. Enam bulan yang lalu, Segmentasi Pemikir Muda SAMM telah mengadakan Bengkel "Rethinking Merdeka - Jalur Tuntutan Negara Perubahan" yang menghimpunkan anak muda Malaysia dari pelbagai latar dengan satu matlamat - menggarap idea mengenai perubahan sistem yang diperlukan bagi meletakkan negara ini kembali ke landasan sebenarnya. 

2. SAMM sememangnya berpendirian dan berpandangan bahawa negara ini sedang menuju ke arah 'Negara Gagal' walaupun ramai yang memperlekehkan usaha SAMM. Hari ini, ternyata pendirian dan pandangan "Negara Perubahan" yang didesak SAMM itu adalah satu langkah yang tepat. Ia dapat dilihat apabila ketika ini rata-rata pemuka politik mula melontar pandangan mengenai perubahan sistem. Usaha SAMM yang awalnya dilihat menyongsang arus itu akhirnya tidak sia-sia.

3. SAMM telah menyedari kepincangan sistem urus tadbir, politik dan ekonomi ini berlaku semenjak 20 hingga 30 tahun kebelakangan ini yang dicetuskan oleh Dr. Mahathir. Kini, semakin melarat dan tidak terkawal malah turut merosakkan struktur sosial dan hubungan antara masyarakat. 

4. Anwar Ibrahim telah mencetuskan kesedaran perubahan sistem ini semasa gelombang kebangkitan 1998. Ia dinamakan Reformasi, lahir dari perlawanan jalanraya di atas roh dan semangat perjuangan menyelamatkan tanahair. 

5. Hakikatnya, gelombang Reformasi ini semakin perlahan kerana ramai antara pemuka politik tanahair lebih terpesona dan tertarik dengan kuasa dan keuntungan politik yang terhasil daripada sistem yang bejat ini. Malah kerusi empuk kedudukan kuasa yang sedikit sudah cukup menjadikan 'pihak pembangkang' selesa untuk terus membangkang seolah melupakan asas aspirasi rakyat dan negara yang benar-benar merdeka.

6. Justeru itu, Perubahan Sistem bukanlah satu retorik yang hanya disebutkan untuk meraih laba politik semata-mata. Tetapi ia perlu didokong dengan iltizam politik dan keberanian untuk menjadikannya satu realiti. Pertembungan demi pertembungan menyaksikan rakyat terus menjadi mangsa. SAMM sebagai gerakan anak muda tidak akan berdiam diri bagi memastikan sistem dan polisi negara yang mencengkam rakyat dan meranapkan tanah air ini perlu diubah segera.

7. SAMM sekali lagi menegaskan tuntutan untuk mewujudkan Kerajaan Sementara (Caretaker Goverment) meliputi semua parti politik dalam tempoh maksima 18 bulan bagi menyelesaikan semua krisis yang sedang berlaku dan, menambahbaik dan memulihkan sistem termasuk sistem pilihanraya bagi mempersiapkan Malaysia untuk menghadapi Pilihanraya Umum yang bersih, adil dan telus. Kerajaan Pemerintah selepas itu perlu melaksanakan fasa pemulihan sistem mengikut acuan yang ditetapkan.

8. SAMM juga dalam masa terdekat ini bersedia untuk berkongsi blueprint Jalur Tuntutan Negara Perubahan SAMM kepada semua pihak yang bersifat pelaksana bagi memastikan gagasan perubahan sistem ini dapat direalisasikan demi masa depan negara yang lebih cerah. 

9. SAMM dengan ini mengajak semua pemain politik yang telah mempunyai kesedaran ini untuk kembali ke papan lukisan. Tinggalkan kepentingan politik kepartian yang sempit ini dan bersama-sama kita lakar satu gagasan perubahan sistem yang boleh direalisasikan bagi membaikpulih sistem negara kita hari ini. 

10. Satu pengumuman akan dibuat oleh anak muda dengan perkiraan masalah negara hari ini gagal diselesai oleh orang-orang tua yang mabuk kuasa.

Ahmad Anwar Asyraf
Pengarah Pemikir Muda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan